h1

En eller ett

14 september 2007

TACK för alla fina svar och funderingar kring en/ett! Jag fick bekräftat det jag trodde, nämligen att man oftast säger ett när man räknar till tio, men att det annars beror på vad man räknar – räknar man en-saker (t.ex personer) börjar man med en, räknar man ett-saker (t.ex. träd) börjar man med ett. Kul! Frågan är då bara hur man säger om man räknar många olika saker (både en- och ett-saker) samtidigt… Jag vet inte riktigt hur jag gör då. Måste observera mig själv lite…

Igår fick jag en krånglig fråga av mina studenter – heter det ett eller en kaffe? Ja… Komplicerat. För man kan ju säga en kaffe, men då är det ju som att man tänker sig en kopp kaffe men lämnar bort kopp, men böjer man kaffe i bestämd form så blir det ju kaffet, så man måste nog säga att kaffe är ett ett-ord. Komplicerat. Och inte direkt något jag kunde börja förklara för dem igår (på deras andra lektion i svenska). Alla substantiv är ju antingen en-ord eller ett-ord, även om man inte kan räkna alla substantiv, för de böjs ju olika i bestämd form beroende på om de är en– eller ett-ord. Hm, jag får nog ta och förklara det här för dem igen.

Språk är spännande, och det är spännande att försöka upptäcka system i språket! Men inte alltid så lätt att förklara systemen för andra… :)

————————————————————————————-

Kommentarer från bloggen.fi/my

Inkommet 14.9.2007 14:08:38

En rädd människa, en rätt fågel, men…när det handlar om neutrum? Ett rätt rådjur? En rädd rådjur? Ett rätt barn? (vad menas egentligen med ”Rädda barnen” ?) Brukar försöka komma undan med formuleringen: ”ett räddhågset barn” fast det låter så ällmänt, som om barnet ALLTID vore….eh…rädd…? av sig….

Enkla Z
http.//enklabloggen.blogspot.com

Svar:
:) Fredrik Lindström skrev om detta i Språktidningen, se http://www.spraktidningen.se/art.lasso?id=07122 . Det handlar om att de flesta neutrum-ord är typ saker och alltså inte såna som kan bli rädda (ett bord, ett träd, ett skåp, ett arbete, ett fönster). Därför har vi inte haft något behov av att kunna använda ”rädd” i samband med neutrum-ord. MEN det finns ju några undantag och där är ju ”barn” ett mycket bra exempel… Ja, man får försöka skriva om helt enkelt, säga det på något annat sätt än ”ett rätt barn”. Just detta är ju också ett bra exempel på att det helt enkelt finns luckor i det språkliga systemet… :)

Inkommet 14.9.2007 14:09:42

Förlåt, jag mendade ”en räDD” fågel på översta raden

Enkla Z
http.//enklabloggen.blogspot.com

Svar:
:) Jag förstod det :)

Inkommet 14.9.2007 15:43:18

Ett gott kaffe. Ett kaffe som är gott är Pauligs …, Det gäller att rädda barnen undan nöden. Kort historik: Startskott i England och Sverige 1919 Rädda Barnens historia börjar i England 1919. Första världskriget var slut. England och de allierade genomförde en handelsblockad mot fienden. Nyheterna om tre miljoner svältande barn var alarmerande.

hsg

Svar:
Tack.

Inkommet 14.9.2007 18:40:26

Ett kaffe i betydelsen kaffesort och en kaffe i betydelsen en kopp kaffe. Ganska enkelt egentligen.

kicki

Svar:
Ja, när du förklarar det så där så låter det ju enkelt :) Tack! :)

5 kommentarer

  1. Men.. Kicki;
    Ett kaffe i betydelsen kaffesort. EN kaffesort? EN sorts kaffe? Ett sorts kaffe, fungerar också men inte ett kaffesort, eller …?

    En kaffe hänvisar ju egentligen inte till själva kaffet i sig heller, utan mer att man drar ihop ”en kopp kaffe” till ”en kaffe” för att spara tid. Tid man kan använda till att dricka kaffeT på.


  2. T, det kanske inte bara är kaffe som i kaffesort (men det kan det ju också vara), utan mer när kaffe som fenomen avses som man använder ettKaffet tog slut igår och vi har inte hunnit köpa nytt… Men att den enda gången då man säger en kaffe är då man menar en kopp kaffe


  3. Hej
    jag hittade din sida av en sammanträffande googlade ”en eller ett”. Jag har alltid kämpat med en eller ett, hade inga problem att lära mig språket, men fortfarande har jag problem med en eller ett. Eller när det slutar med t eller inte (ex: väldigt, väldig, skön, skönt, stor eller stort osv.) Känns som jag aldrig kommer lära mig det. Känns väldigt jobbigt eftersom i mitt yrkesutövande är språket ett viktigt verktyg. Ska iallafall adda din sida bland mina favvos. Ha det så bra!


  4. Pipe, välkommen hit! :) Ja, jag har verkligen förståelse för att en och ett kan vara lite knepigt!


  5. jag har också en fundering kring en eller ett, satt och pratade med en kompis och kunde inte sätta fingret på om det är en eller ett ”tjärn” alltså en liten sjö utan utmynningar.



Lämna en kommentar