h1

Hesa Fredrik

3 september 2012

Idag lärde jag mig något nytt. Råkade höra larmsignalen när fönstret var öppet på jobbet och påmindes om att den hörde man ju varje måndag klockan sex hemma i byjin i Österbotten – eller minns jag fel?? Det kanske inte alls var så ofta den testades…

Här i landet testas den första helgfria måndagen i mars, juni, september och december, klockan 15. Och nu till dagens nya lärdom: larmsignalen kallas här i landet i folkmun för Hesa Fredrik. Det lärde jag mig när jag läste unt idag.

Förklaring? Enligt Wikipedia ska uttrycket ha myntats när larmsignalen testades första gången (1931) av DN:s krönikör Oscar Fredrik Rydqvist. Varför? Jo, larmsignalen lät lika hes som han själv.

Alltid lär man sig något nytt… Och så fick jag en anledning att uppdatera bloggen också, denna gången via telefonen. Utvecklingen går framåt!

Lämna en kommentar