h1

Ordklassramsa

24 november 2008

Substantiv är namn på ting
såsom apa, boll och sting

Adjektiven sen oss lär
hurdana tingen är:
glada, snälla, rara
så som vi ska vara

Verb är sånt
som man kan göra
känna, kramas,
se och röra

Räkneord
som ett, två, tre
det är nåt att räkna mé

Pronomen
som den och det
används för det
man ändå vet

Prepositioner
före substantiven står.
Det blir till jul, vid påsk
eller i vår.

Adverben
används lätt
för rum, tid
och sätt.

Konjunktioner
som och, men,
för
och
kan göra meningar så långa så.

Interjektioner
säger vad vi känner
när det värker, svider
och bränner.

Den här versionen är hämtad ur Maria Bolanders Funktionell svensk grammatik (2005). Jag hade aldrig hört denna ramsa innan jag flyttade till Sverige, men här verkar den vara ganska spridd, i olika versioner… Ganska mysig är den, tycker jag! :)

4 kommentarer

  1. På lågstadiet lärde vi oss att ”substantiv är namn på ting, såsom boll och ring”, men jag har inte heller hört hela ramsan förut!


  2. Aldrig hört.


  3. Jag minns att någon någon gång skulle lära oss vad substantiv var genom en liknande ramsa, som gick något i stil med:

    ”Substantiv är saker, kulor och kajaker
    Verb är det man gör, cykla, trampa, kör”

    Gäller att veta vad en kajak är för något bara. ;)


  4. Karin, ja, jag tror att det är rätt vanligt att delar av den används, men det är nog få som hört hela… :)

    D, då är jag alltså inte ensam om det… :)

    Elisabeth, din ramsa var också lite kul! :)



Lämna en kommentar