Archive for 24 november, 2008

h1

Ordklassramsa

24 november 2008

Substantiv är namn på ting
såsom apa, boll och sting

Adjektiven sen oss lär
hurdana tingen är:
glada, snälla, rara
så som vi ska vara

Verb är sånt
som man kan göra
känna, kramas,
se och röra

Räkneord
som ett, två, tre
det är nåt att räkna mé

Pronomen
som den och det
används för det
man ändå vet

Prepositioner
före substantiven står.
Det blir till jul, vid påsk
eller i vår.

Adverben
används lätt
för rum, tid
och sätt.

Konjunktioner
som och, men,
för
och
kan göra meningar så långa så.

Interjektioner
säger vad vi känner
när det värker, svider
och bränner.

Den här versionen är hämtad ur Maria Bolanders Funktionell svensk grammatik (2005). Jag hade aldrig hört denna ramsa innan jag flyttade till Sverige, men här verkar den vara ganska spridd, i olika versioner… Ganska mysig är den, tycker jag! :)

h1

En i gången

24 november 2008

Snöyra ute och barnen inne var också vilda och yra idag. Jag bad en elev gå ut ur klassrummet och springa ett varv runt skåpen för att få utlopp för sin energi. En annan elev ville också gå och göra samma sak och då sa jag att de fick gå en i gången. Då började de förstås skratta och tyckte att det lät roligt… ‘En i taget‘ säger man, var det en som upplyste mig om. Ja ja… Det är inte första gången jag säger något som låter konstigt i deras öron. De börjar bli vana nu.

Hur är det med en åt gången då, kan man säga så i Sverige?

Jag tycker att jag blir mer och mer språkligt förvirrad hela tiden… Men – det är ganska roligt också. Och mig gör det inget att eleverna får skratta lite åt mig ibland… :) De kan behöva det.

h1

Aktiviteter i snön

24 november 2008

Det blev plötsligt vinter. Vackert! Jag till och med njöt av att skotta bort de 30-40 centimetrarna som fanns på vägen fram till vår ytterdörr när jag kom hem från jobbet idag! :)

Med snön kommer också snöbollskrig. Idag fick jag lära mig att de äldre eleverna mular de yngre. Hemma sa vi dövlar. En elev berättade att man kan också ägga någon, om man trycker snö mot deras bakhuvud (som om man knäckte ett ägg på deras huvud, så associerade jag i alla fall).

Jag har på känn att jag borde känna till fler ord i den här kategorin men jag har glömt dem. Det här är väl första vintern på mycket längre som jag tillbringar tillsammans med folk som håller på med sådana saker… :)

Nåja, kan ni hjälpa mig? Mula, ägga, dövla (på dialekt döväl) – känner ni till fler ord?