h1

Kusse

26 augusti 2008

Idag blev jag glad. Jag lärde mig nämligen ett nytt ord. En härlig elev berättade för mig om en person och sedan sa hon han är min kusse. Jahaaa, sa jag, och trodde att jag förstod henne. Fast en stund senare var jag tvungen att fråga henne visst menar du kusin? Blev lite osäker… Men ja, kusse är alltså ‘kusin’. Hur sött som helst, särskilt när den här tuffa tjejen sa det om en liten kille. Mysigt! När jag googlade på kusse fick jag en del träffar, så tydligen är det ett ord som används.

Och nu kommer den, frågan som min underbara make brukar påpeka att alltid är med i mina blogginlägg, känner ni till kusse? Använder ni det?

18 kommentarer

  1. Jodå, kusse har jag känt till sedan så länge jag kan minnas, men det är frågan om jag någonsin har använt ordet själv. Men, så har jag ofta varit lite för ordentlig i mitt tal också hela livet, på gott och ont.


  2. nä, har aldrig hört kusse, men det är kanske inte så oväntat.. Men det skulle kanske passa in i finlandssvenskan eftersom det har samma ”gullighetsfaktor” som typ mommo och fammo..:)


  3. Rubriken sa mig absolut ingenting, men sedan när jag fick det i ett sammanhang så känner jag ju igen det från barndomen. Vet inte om jag hört det sedan dess. Och jag har definitivt aldrig sett det skrivet. Är det inte ett sådant där ord som just bara barn och yngre tonåringar använder? Och just bara tjejer? Typ ‘bästis’, men ännu tydligare? Du får göra om sökningen och kolla kön och ålder.


  4. Jo, jag känner till ‘kusse’, men däremot är det inget ord jag använder för egen del. Riktigt varför vet jag inte, men det skulle på något sätt kännas väldigt konstigt att prata om ‘min kusse’.


  5. Dottern (16 år) använder det ständigt. Själv håller jag mig nog till kusin. :-)


  6. Känner till det – men använder det inte själv…


  7. Kusse har jag nog använt då och då. Jag skulle tro att jag alternerat mellan kusin och kusse, kanske för att det beror på vilken relation man har till kusinen ifråga. Det kanske är med kussar som med smeknamn. Det krävs en närmare relation för att kunna använda dem. =)


  8. Har hört det tidigare, men använder det inte själv. Antar att det är mera svenskt än finländskt. Eller?


  9. Alla, TACK för era kommentarer! Intressant att så många av er känner till kusse! :) Av era kommentarer att döma drar jag (precis som Lotta ) slutsatsen att ordet är mer svenskt än finländskt… Jag tror också att det ligger något i det Lena skrev, att man måste ha en närmare relation till sin kusin för att kunna kalla denna kusse. Hur som helst, ett mysigt ord! :)


  10. Ja, kusse är bekant, även ”kuse”…fast kuse gillade jag aldrig då jag var liten, tyckte det innebar obehagliga associationer till snorkråkor.


  11. Sessan, roligt att kusse är bekant! :) Håller med om att kusse är ett betydligt sötare ord än kuse.


  12. Kusse har jag hört flera gånger i Sthlm, men har nog inte själv använt det. Borde kanske börja göra det. Det låter så svenskt på något sätt! :)

    Här i Tyskland har de bara snott franskans cousin och cousine i de formerna. Tråkiga de är! ;)


  13. Haydee, ja, visst låter kusse väldigt svenskt! :)

    På norska är kusine en kvinnlig kusin, men en manlig kusin heter fetter, om jag inte minns helt fel… Konstigt ord…


  14. Inte konstigt. Tyskt. ‘Kusine’ resp ‘vetter’.


  15. Menade naturligtvis ‘Vetter’. Tyska substantiv skrivs ju med stor bokstav. (Och ‘v’ uttalas ‘f’, om någon inte visste det.)


  16. D, aha, det borde jag ha kunnat räkna ut… :)


  17. Även i danskan särskiljer man på kusiner beroende på om de är av manligt eller kvinnligt kön, kusine(femininum) och fœtter(maskulinum). Däremot rekommenderar jag inte att man använder ordet ”kusse” i Danmark utan vetskapen om att det faktiskt är ett uttryck för det kvinnliga könsorganet (motsvarar ett av svenskans fulare smeknamn på kvinnans könsorgan). Språk är spännande ibland, men kan bli helt fel om man inte har full förståelse och kunskap.


  18. U, kul att få veta lite om danska! :) Danska har jag inte så stora kunskaper om. Och ja, språk är spännande, men visst finns det mycket som kan missförstås. Många falska vänner.



Kommentera

