h1

Aktiviteter i snön

24 november 2008

Det blev plötsligt vinter. Vackert! Jag till och med njöt av att skotta bort de 30-40 centimetrarna som fanns på vägen fram till vår ytterdörr när jag kom hem från jobbet idag! :)

Med snön kommer också snöbollskrig. Idag fick jag lära mig att de äldre eleverna mular de yngre. Hemma sa vi dövlar. En elev berättade att man kan också ägga någon, om man trycker snö mot deras bakhuvud (som om man knäckte ett ägg på deras huvud, så associerade jag i alla fall).

Jag har på känn att jag borde känna till fler ord i den här kategorin men jag har glömt dem. Det här är väl första vintern på mycket längre som jag tillbringar tillsammans med folk som håller på med sådana saker… :)

Nåja, kan ni hjälpa mig? Mula, ägga, dövla (på dialekt döväl) – känner ni till fler ord?

10 kommentarer

  1. I mina hemtrakter brukar man iallafall myla varandra, så jag antar att det är en närpesisk variant av mula då. Dövla har jag aldrig hört ens, men vilket roligt ord! :)


  2. Här säger vi ”pesa”… Det måste väl komma från finskan, tror jag.

    Ηär finns en hel lista på olika ord som använts, kom ihåg att jag läst det någonstans och hade tur på google och hittade artikeln. Helt otroligt, 95 olika ord!


  3. Oj, har ni så mycket snö i Uppsala! Då förstår jag varför de hade sådana problem på Arlanda.


  4. Där jag växte upp sa vi ”gnosa”.


  5. Hemma i Västergötland sa vi också mula, eller grosa.


  6. Sen brukar det alltid bli en lång diskussion om ”mula” ska uttalas med långt eller kort u ([u:] resp [u], om jag minns den fonetiska skriften rätt).


  7. Pesa eller snöbada är våra varianter.


  8. Kajsa, kul med myla! :) Det var nytt för mig! :)

    Karin, pesa låter sådär vagt bekant faktiskt! Och KUL att du hittade listan!! :) Vilken rolig läsning det var!! :)

    D, ja, det är otroligt mycket snö här!!

    Elisabeth, vad sött det låter! :)

    anna, intressant! :)

    Johanna G, aha – intressant! På internetsidan som Karin länkade till stod det att mulla är typiskt för Uppland!

    kicki, intressant! :) Snöbada tror jag aldrig jag hört!


  9. I Purmo pesar eleverna varandra, även om alla i princip är överens om att sån´t gör man inte…


  10. Yvonne S, hihi, låter ungefär som mina elever… :)



Kommentera

