h1

Skämmigt

21 mars 2007

Ett ord som man stöter på lite nu och då är adjektivet skämmigt. Jag brukar inte använda det själv, men jag brukar lägga märke till det när folk använder det, vilket ju visar att jag inte helt och hållet vant mig vid det. Men det finns faktiskt i nyaste SAOL, såg jag. Fast det står att det är vardagligt. Och söker man på google så får man nästan 30000 träffar, så nog används det nog (fast pinsamt fick nästan en miljon träffar, så det säger väl en hel del om användningen av det resp. skämmigt). I alla fall i Sverige används det. Men hur är det i Finland – används skämmigt där också?

————————————————————————————

Kommentarer från bloggen.fi/my

Inkommet 21.3.2007 16:52:34

Tror inte att det används i Finland, har i alla fall inte hört att någon skulle göra det.

Lilli
http://bloggen.fi/LifeonBMV

Svar:
Jag kan inte heller komma på att jag skulle ha hört det där…

Inkommet 21.3.2007 19:04:27

Jag har nog hört skämmigt i Finland och reagerat över att det låter så fel. Kan inte komma ihåg någon specifik situation, men skulle nog säga att det används av yngre människor.

Joanna

Svar:
:) Ja nog reagerar man lite över det nog… Det låter helt logiskt att det är yngre människor som använder det, tror nog att det är vanligare bland yngre här också…

Inkommet 21.3.2007 21:06:29

Nej, det har jag aldrig hört användas på finlandssvenska. På dialekt säger vi ”sjömmand” i samma betydelse. Tex. ”E va sjömmand ti sii hor dem baar se ååt”.

kicki

Svar:
Ja just ja, det har jag ju hört :)

Inkommet 22.3.2007 08:11:10

Visst används skämmigt åxå i finlandssvenskan, kanske mer här nere i södra Finland än i Öbotten. Själv använde jag ordet igår :)

Carola
http://bloggen.fi/ordklyv

Svar:
Va kul :)

Inkommet 24.3.2007 12:34:20

Läste i en bok som heter ”Språket” att det är barn som ligger bakom ordet skämmigt…och att de vuxna har anammat det först efteråt.

Tanja
http://bloggen.fi/ulrika_marie

Svar:
Ja det låter ju logiskt faktiskt. Tror att jag sett den där boken, den ser jätteintressant ut :)

Inkommet 31.3.2007 22:08:31

Skämmigt är ett mycket bekant ord för mig. Användes flitigt i syskonskaran i början på 90-talet. Kanske vi var först?? :-D Skulle annars koppla ihop det med typisk ”korsholms-slang” från tidigt 1990-tal :-D

a-k

Svar:
:) Va kul!! :)

4 kommentarer

  1. Skämmigt existerade inte i Sverige under mina ungdomsår. För mig har det dykt upp under de senaste 10-20 åren och jag relaterar det till svenskspråkiga Finland, liksom ´råddig´ och liknade. Min gissning har varit att det införts i svenskan genom finlands-svenska journalister verksamma i Sverige.


  2. Ett ord som jag aldrig använder. Tycker lika illa om det som ordet ”tänket” i stället för det mer korrekta ”tänkandet”. Låter åtminstone inte lika barnsligt.


    • Tänk på ordet glaciär som egentligen avser en jökel.


      • Alldeles riktigt. Jökel har jag växt upp med, men det har tillkommit många främmande ord i svenskan. Jag antar att det är folk som tror att de verkar mer bildade, som använder de främmande orden. Så ska vi inte glömma drt nu så populära ”YES” i stället för det rätta JA. Om skämmigt: vi sa alltid skamligt. Jag har bott i Östergötland och där kunde man få höra, att någon skulle sortera terrängen (alltså SONDERA terrängen). Bara som ETT exempel. Jag orkar inte räkna upp alla dumheter, men jag hoppas att jag blir förstådd ändå. Nuvarande språkbruk verkar lika dumt, som de som tror att Amerika upptäcktes 1492 av en italienare. Leif Eriksson var där 500 år före.



Lämna en kommentar