h1

Carebox

17 juli 2011

Det är alltid lärorikt att jobba med tonåringar, och jag skulle vilja blogga mycket mer om vad jag lär mig av dem, men jag kommer mig liksom inte för… Men här kommer nu äntligen ett sådant blogginlägg.

När jag var liten och någon sa något som man tyckte var så där lagom intressant sa vi, som så många andra, Intresseklubben antecknar. Ganska utbrett uttryck, har jag förstått. Men jag vet inte om det lever kvar fortfarande, någon som vet?

För några veckor sedan, strax innan skolan slutade, kom en av mina elever i sjuan och visade mig vad hon gjort i slöjden, en carebox. Jag fattade ingenting, men tjejerna förklarade för mig att om någon säger något ointressant säger man nuförtiden Jag lägger det i min carebox. Och nu hade de alltså tillverkat en riktig carebox. Jag fick också reda på att man i samma situation kan säga Här är mitt careface, eller helt enkelt K bry (vilket betyder ‘okej, jag bryr mig inte’).

Är det någon som använder dessa uttryck, eller känner ni till liknande uttryck?

4 kommentarer

  1. Vad kul med ett inlägg i din blogg! Och vad praktiskt med Feed Reader som berättar att det dykt upp något nytt… :) Jag har inte hört om Carebox, men måste hålla upp öronen när terminen börjar! :)


  2. Mia, ja, Feed Reader är praktiskt! :) Alltid lika spännande att se om någon läser när jag skriver så sällan… :)


  3. Jag använder mig av sådana uttryck ibland. ”Intresseklubben antecknar” är ”utgångsläget”, sedan kan man fylla på med ”Intresseklubben börjar få slut på papper”, ”Intresseklubben har sprängts av överbelastning”, eller något.

    Varianten ”Jag hissar intresseflaggan”, har jag hört också.


  4. K, bry. Det har jag hört flera gånger, främst utav min lillasyster som går på gymnasiet.
    ”Intresseklubben antecknar” lever kvar det med men kanske inte så mycket i de yngre åldrarna.

    Hittade din blogg när jag sökte på ”extensivt” på Google, bra blogg! Och tack! :)



Lämna en kommentar