h1

Rådda eller rodda

13 mars 2007

Google – min bästa vän. En sökning på rodda ledde mig till Svd:s språkspalt, denna gång med Viveka Adelswärd som skribent. Titeln denna gång var Roddare kan rodda lite för att inte rådda till det. Här skriver hon just om skillnaden mellan det finlandssvenska rådda och det rodda som i sverigessvenskan först betytt ‘att fixa praktiska & tekniska saker på scen för nåt band’ men som nyligen även fått den utvidgade betydelsen ‘fixa, ordna i allmänhet’.

TACK till alla som kommenterat mitt tidigare inlägg och tipsat om detta rodda. Och TACK till en kursare som också gav mig lite upplysningar om detta ord tidigare idag.

Så kanske det var detta rodda (och inte rådda) som min man hört… Det vore kanske ganska logiskt… Måste kolla med honom om det kan vara så…

Nåja. I Svenskfinland behöver det ju ibland roddas med o och inte å. Och det ord som används då är (eller var i alla fall på den tiden jag befann mig i såna kretsar att jag hörde ordet ganska ofta) roada (uttalas råoda) (jag vet inte om det är så man brukar skriva det…). För hela rodda/roada-grejen kommer ju från engelskan… A roadie är en som roddar/roadar.

En sak som jag kan tycka är lite intressant i sammanhanget är att vi i Svenskfinland här faktiskt har en variant som ligger närmare ett engelskt uttal än vad sverigessvenskan har… Oftast är det ju tvärtom – många gånger har folk i Sverige dragit på munnen lite när jag sagt Tupperware eller Euroshopper (eller ett antal liknande ord…) precis som de stavas…

Ja se där – bloggen och det den för med sig är bra. Här lär jag mig mycket nytt! TACK till alla er som kommenterar! :)

————————————————————————————

Kommentarer från bloggen.fi/my

Inkommet 13.3.2007 23:17:44

Hihi, det är svårare än man skulle tro att prata sitt eget modersmål i Sverige. Vissa ord får man upprepa både en och två gånger innan dom begriper vad man menar, och som sista utväg få man väl ta till deras uttal då, men det är i absolut nödfall :)

Bella
http://bloggen.fi/bella

Svar:
Ja precis :)

Inkommet 14.3.2007 17:48:17

Aha! Intressant det där med kopplingen till ”roada”. :)

Anna
www.bloggen.fi/annasblogg

Svar:
Ja visst är det :)

Kommentera

