h1

En spång, flera ?

20 juli 2009

Ett litet livstecken från mig bara… Jag vilar hjärnan och tänker inte så mycket på språksaker nuförtiden, men ett litet intressant ord stötte jag på häromdagen när jag läste en broschyr om ett naturreservat här i närheten.

Spänger har anlagts på flera ställen så att du kan vandra över våtmarkerna.

Spänger…? Ja, tydligen. SAOL anger två möjliga pluralformer av spång: spänger eller spångar. Se där, alltid lär man sig något nytt…

Jag hoppas kunna ge mig ut och testa spängerna snart.

4 kommentarer

  1. Spångar eller spänger är båda lika gångbara.


  2. kicki, tack för kommentaren.


  3. Trevligt att läsa att fler reagerat på plural formen spänger. I min värld har man lärt sig spångar. Men som sagt man är aldrig för gammal för att lära nytt.
    Pia


  4. För mig är det skillnad på spänger och spångar.
    Över bäcken fanns flera spångar. Över myren hade man lagt ut spänger.



Lämna en kommentar