h1

Hitta igen

22 januari 2007

Ett lite roligt partikelverb som används av en del folk här i trakten är hitta igen. Det räcker tydligen inte att säga jag ska se om jag kan hitta boken utan här säger man istället jag ska se om jag kan hitta igen boken.

Lite kul tycker jag :)

Är det nån som vet hur pass utbrett hitta igen är? Jag vet inte riktigt hur vanligt det är här, det är mest när lärare på universitetet använt det som jag reagerat på det.

——————————————————————————————-

Kommentarer från bloggen.fi/my

Inkommet 22.1.2007 14:33:45

Uppe i Boden hittar man igen saker…

Maria
http://bloggen.fi/marias

Svar:
:) Va kul, då är det i alla fall inte bara här det används :)

Inkommet 22.1.2007 14:49:42

Om du googlar på ”hitta igen” får du tietusen träffar. Tror nog det är normalsvenska, men misstänker att det kommer från nåt engelskt uttryck. Jämför ”leta på”/”look for” som spritt sej som en löpeld.

Carola
http://bloggen.fi/ordklyv

Svar:
Det verkar alltså vara rätt vanligt… Hm, jag får ta och utforska det här lite mer…

Inkommet 23.1.2007 19:23:19

Det låter som om man tappat bort något och hittat igen det. Förväntar är ett ord som också ingår i den allmänna ordförstörelsen. ”Vi förväntar oss att orkanen kommer in över oss i morgon” Det skulle räcker bra med väntar. ”He regnar neder” sa Sundombon.

hsg

Svar:
”den allmänna ordförstörelsen” – intressant uttryck… Jag skulle dock inte vilja kalla det ”förstörelse” – språket utvecklas och förändras, det har det alltid gjort…

Inkommet 23.1.2007 23:09:55

Jag trodde också först att det menades att man har hittat något på nytt… men så var det alltså inte. Här i Halland har jag inte stött på detta uttryck. Däremot finns det andra intressanta fenomen (både språkliga och inte språkliga), t.ex. ordet ”jämte”. Här står allt jämte allt och inte bredvid.

Sofia
www.bloggen.fi/lillasystern

Svar:
Va bra att du bidrar med upplysningar om hur det är där längre söderut… :) Ja jag undrar hur utbrett ”hitta igen” är – ska försöka fråga runt lite i andra delar av Sverige också. Va intressant med ”jämte” – det har jag aldrig hört!

9 kommentarer

  1. Se dagens Språket:
    http://www.sr.se/cgi-bin/p1/program/index.asp?ProgramID=411


  2. Uwasser, TACK för länken! Jag måste erkänna att jag inte hunnit lyssna på programmet än, det är lite kaotiskt med allt möjligt just nu, men jag ska göra det så fort saker och ting lugnar ner sig lite. Ser fram emot det! Det var ett tag sedan jag lyssnade på Språket sist.


  3. Här i Uppsala tror jag aldrig jag har hört ”hitta igen” i den betydelsen, men däremot förekommer ”hitta på” i ungefär samma betydelse. Något som kan skapa viss förvirring för folk som tror att man ska uppfinna något innan man kan använda dem…

    T.ex. en solig dag:
    ”Vänta ett ögonblick, jag ska bara hitta på solglasögonen först”…


  4. Johanna G, tack för kommentaren! Oerhört intressant med hitta på! :) Ska hålla öronen öppna och se om jag hör det någon gång… :) Kul med lokala uttryck!


  5. […] också, men jag hittar inte igen inlägget i så fall… (ja, jag har faktiskt börjat använda hitta igen – det är ett rätt praktiskt uttryck! :)) Så om jag upprepar mig ber jag om […]


  6. för mig med rötter i Skellefteå betyder ”hitta igen” samma sak som återfinna.


  7. Leif, tack för det! Det är ett oerhört praktiskt uttryck, och jag har själv börjat använda det… :)


  8. Jag sökte på ”hitta igen” (och hamnade här), enbart för att man i Stockholm har gjort sig lustig över att jag hittade igen saker. Kommer från Älvdalen i norra Dalarna. Man hittar igen grejer på det älvdalska språket också. Det är ett språk som inte har förändrats så mycket som svenskan.


  9. Vad bra att jag hittade igen den här tråden … jag har kollegor som inte förstår vad jag skriver när jag använder ”hittar igen”, men för mig som har norrländskt påbrå är det helt naturligt.



Lämna en kommentar