h1

Yrkesefternamn

23 juli 2008

Ibland undrar jag om jag har bloggat för länge, för jag börjar glömma bort vad jag skrivit om… Det här ämnet har jag tänkt skriva om länge, och kanske har jag redan gjort det också, men jag hittar inte igen inlägget i så fall… (ja, jag har faktiskt börjat använda hitta igen – det är ett rätt praktiskt uttryck! :)) Så om jag upprepar mig ber jag om ursäkt…

Hur som helst, någonstans, någon gång har jag läst eller hört att efternamn innehållande yrkesbeteckningar med -s på slutet är ett typiskt finlandssvenskt fenomen. Och när jag tänker efter så finns det ett antal sådana bara bland mina förfäder (som jag kommer på just nu, i alla fall):

Snickars
Smeds
Gästgivars

Faktum är att jag själv troligtvis skulle ha hetat Gästgivars om inte min farfars farfar tagit gårdsnamnet till efternamn när han slog sig ner på en ny plats.

Andra efternamn som är bildade på samma sätt är till exempel

Förars
Klockars

Skrivars
Domars

Skinnars (inte för att jag vet exakt vilket yrke det handlar om…)
Fiskars

Kommer ni på fler?

(Och om jag inte syns till här de närmaste dagarna så är det för att jag eventuellt kommer att vara utan internet några dagar… Men jag dyker upp så fort jag har möjlighet till det… :))

8 kommentarer

  1. Vi har formen minus s, också, som i Eva-Stina Byggmästar (poet). Det finns andra typiskt finlandssvenska efternamn, tex. med efterledet -backa (ex. Ralf Långbacka).


  2. Likt peter kommer jag inte heller på några yrkesnamn med -s, däremot tänker jag genast på Svarvar och Båtmästar. det senare finns i min släkt också.

    En annan sak som är intressant när det gäller namn är ju gårdsnamnen. I och för sig är de starkt utrotningshotade i mina hemtrakter, det känns som om mina mor- och farföräldrar var dne sista generationen som allmänt och aktivt använde dem. vi har ett par stycken som används hemma om en del grannar, helt enkelt för att det varit så i generationer. men jag märker ju att jag har noll koll på de som hör till andra områden i byn när folk börjar prata om dem.


  3. Tänker ‘Åland’ när jag hör sådana här namn.


  4. Peter, jag kan tänka mig Byggmästar finns också med -s på slutet, men jag råkar inte känna till någon som heter så.

    Ika, Svarvar finns ju också med -s på slutet. Det glömde jag… Men det finns faktiskt en del Svarvars i byjin.

    Nu kommer jag också på Borgmästars… Så hette min moddelärare i gymnasiet… :)

    Gårdsnamnen ja… :) De är underbara. De används flitigt i min familj, både av mina far- och morföräldrar, föräldrar och syskon. Och min man har också börjat använda gårdsnamnen när vi talar om mammas och pappas grannar (han har gjort vissa insektsinsamlingsbesök i deras trädgårdar).

    Jag antar att de flesta gårdsnamnen håller på att glömmas bort, men mina syskon använder dem rätt flitigt, i alla fall hemma i familjen, och jag är lite nyfiken på om min yngste bror använder dem med sina kompisar… Det skulle inte förvåna mig om han gjorde det…

    D, kul! :) Uppe i Österbotten vimlar det också av dem.


  5. De där efternamnen får mig genast att tänka på Österbotten! Här nere i Nyland är de inte så vanliga. Jag känner igen åtminstone hälften av dem som gårdsnamn från hembyn, men inte som efternamn.

    Här är det vanliga väl att man tagit något av förleden Lind-, Sund-, Söder- eller något liknande och kombinerat det med -qvist, -ström, -man, -holm, -berg etc. Sist och slutligen får man många olika kombinationer! Och det är alltid lika svårt att komma ihåg vad allas efternamn är när alla påminner så mycket om varann… Man kommer kanske ihåg att namnet börjar med Sund-, men inte om det var Sundström eller Sundqvist!


  6. Karin, ja, jag hade också en känsla av att yrkesefternamnen var vanligare i Österbotten. Kul att få min misstanke bekräftad av dig! :) De namnexempel som du nämner är också rätt vanliga i Österbotten. Det vore rätt kul att se någon statistik över finlandssvenska efternamn… Och nu slår det mig att jag tror att något sånt finns i någon lärobok som jag har, ska se om jag hittar den… :)


  7. Jag kollade snabbt på google och hittade en Reuters ruta (visserligen från 1998) som diskuterade finlandssvenskarnas efternamn. Den finns i helhet här, men listan är följande:

    ”De tio vanligaste efternamnen bland finlandssvenskarna är Karlsson, Johansson, Eriksson, Andersson, Lindholm, Nyman, Lindström, Blomqvist, Jansson och Mattsson. I Nyland ser listan ut så här: Lindholm, Lindström, Johansson, Andersson, Karlsson, Nyman, Lindqvist, Nyberg, Holmberg och Blomqvist. Tio i topp i Österbotten är Nylund, Nygård, Nyman, Holm, Norrgård, Björklund, Back, Backlund, Blomqvist och Östman.”


  8. Karin, TACK för det!! Det var riktigt intressant att läsa.



Kommentera

