h1

Läsupplevelser

8 maj 2009

Johanna skickade iväg en liten utmaning till mig, så nu är det dags…

1.Tre viktiga läsupplevelser under din uppväxt?
Tja, jag får väl börja med Knubbis-boken, någon bok med rim och ramsor som vi fått från rådgivningen och som jag tydligen älskade… Kommer inte riktigt ihåg den men…  En annan viktig bok var Vi bodde i Helenelund(Ann-Madeleine Gelotte) – inte så mycket för innehållet som för titeln. Den var speciell! I tonåren slukade jag, som verkligen inte var intresserad av historia, alla historiska romaner jag kom över av Bodie Thoene.

2. Tre viktiga serieupplevelser under din uppväxt?
Jag har aldrig riktigt varit så inne på det här med serier, men Min häst tyckte jag mycket om (precis som Johanna), och det var lite extra roligt med den tidningen för om jag minns rätt gick det inte att få tag på den i vår bybutik, utan jag var tvungen att prenumerera, eller låna från min kusin… När det inte gick att få tag på Min häst läste jag Penny, en annan hästtidning, som inte var lika bra, men den fanns hemma i bybutiken… Sen minns jag att vi under någon period prenumererade på Musse Pigg också… Jag minns inget av innehållet i tidningarna, men jag minns hur pärmen såg ut.

3. Romaner som överrumplat berättartekniskt på senare tid?
Ja, utan tvekan Spelar död av Stefan Casta. Fenomenalt intressant roman, uppbyggd på ett spännande och fascinerande sätt. Det finns MASSOR att utforska i den, och den är mer eller mindre ett berättartekniskt mästerverk i mina ögon. Förra veckan läste jag också Rose Lagercrantz Flickan som inte ville kyssas, och även den är intressant ur en berättarteknisk synvinkel. Nu blev det visst bara ungdomsromaner, kanske inte så konstigt just nu… :)

4. Musik eller inte när du läser?
Inte. Det gör mig bara stressad.

5. Vilken bok blir ytligt bekanta överraskade över att du läst och gillat?

Oj, Bibeln kanske? Många (särskilt eleverna) blir lite småimponerade över att man tagit sig igenom hela Bibeln… :)

6. Vilken bok blir ytligt bekanta överraskade över att du läst och ogillat?
Här är jag faktiskt också inne på samma spår som Johanna, och svarar CS Lewis. Jag har aldrig riktigt förstått det fantastiska med hans böcker – särskilt inte Från helvetets brevskola, nej…

7. Finns det någon adaption från bok/serie till film som du ser fram emot?
Ja, jag ser fram emot med viss nyfikenhet men är även väldigt skeptisk mot filmatiseringen av Damernas detektivbyrå. Faktum är att jag köpte dvd:n idag på väg hem från jobbet. Är nyfiken, men jag är inte helt övertygad om att berättelsen passar som film… Och det känns som att jag inte riktigt vill se Mma Ramotswe och alla de andra – jag har ju skapat mig en bild av dem och lärt känna dem nu genom alla de böcker jag läst under några års tid… Jag är inte helt säker på att jag vill att den bilden ska förstöras… Men, jag kommer ändå att se filmen, för jag är nyfiken… :)

8. Vilken författare hade du velat ge en stor kram, tagit en öl med, och vem hade du velat ge en omgång stryk?

Det måste jag nog fundera över ett tag… :)

9. Vem vill du utmana?

Ika, Johan, Marängen och
Mia.

4 kommentarer

  1. Kul att du antog utmaningen utan att jag ens hann lägga in en ”Du har blivit utmanad”-kommentar i din blogg! Och tack för svaren!


  2. Johanna G, ja, jag råkade läsa ditt inlägg igår och tänkte att det är lika bra att jag svarar typ genast när jag ändå hade tid… :) Rolig utmaning!


  3. Tack för utmaningen!
    Mitt svar är här http://stenberg.wordpress.com


  4. Johan, roligt att du antog utmaningen! :)



Lämna en kommentar