h1

Placering av partikel och verb

25 oktober 2008

Sonja ställde för några dagar sedan en partikelverbsfråga om i vilka fall verbet och partikeln placeras åtskilda från varandra….

Ja, jag tror faktiskt att jag har ett svar.

Jag tänker på svenskans satsschema med ordningen (för huvudsatser):

FUNDAMENT-VERB 1-SUBJEKT-SATSADVL-VERB 2-PARTIKEL-OBJ-ADVL
Nu                går          jag        aldrig          –          ut –        –         
*                 Tycker      du        inte            –             om          henne?

*                  Springer   ni            –            –             ikapp?       –          –
Jag              äter           –          alltid           –           upp         maten   –
Han             vill          –           bara            resa      bort          –          –
När             bröt    kriget            –              –           ut?          –            –

*I ja/nej-frågor liksom i vissa konditionala satser (Sonjas exempel: dansar han inte snart ifatt de andra, får han byta till nybörjargruppen) är fundamentsplatsen alltid tom.

Det här blev förstås inte så snyggt som jag skulle önska, men jag hoppas att det går att förstå vad jag menar…

Alltså, partikeln kommer oftast strax före objektet (om det finns ett objekt). Om det bara finns ett verb i satsen kommer eventuella satsadverbial före partikeln, och om det är en ja/nej-fråga eller om meningen inleds med adverbial (t.ex. tids- eller platsadverbial) kommer även subjektet (och eventuella satsadverbial) mellan verbet och partikeln. Om det finns två verb i satsen står verb och partikel oftast tillsammans.

Förstås finns det undantag. Min partikelverbsbok Tänk efter (av Anders Bodegård) tar upp några exempel där flera olika möjligheter finns:
Jag har inga pengar kvar (partikel EFTER obj) – Jag har inte kvar några pengar (partikel FÖRE obj)
Har du fått pengarna tillbaka? – Har du fått tillbaka pengarna?
Vi körde dem ut på landet. – Vi körde ut dem på landet.

När det gäller partikelverbet se ut kommer partikeln ut alltid sist: du ser glad ut, han ser trött ut o.s.v.

Till sist: vid reflexiva partikelverb kan partikeln komma antingen före eller efter reflexiva pronomen. Klä på sig, ha för sig, höra av sig – ge sig iväg, bry sig om, lägga sig i… Man måste helt enkelt lära sig för vartenda uttryck hur det heter. Sedan finns det också reflexiva partikelverb som ändrar betydelse om man byter plats på pronomen och partikel: ta sig för – ta för sig, ställa sig in – ställa in sig

Och så till allra sist:

Bisatsordföljd:

BISATSINLEDARE-SUBJ-SATSaDVL-VERB 1-VERB 2-PARTIKEL-OBJ-ADVL
eftersom           jag        inte         kan        få         igång      bilen   idag
…att                     vi          –              går        –          in            –         nu

Slutsats: det är inte så lätt, men det finns i alla fall vissa huvudregler.

6 kommentarer

  1. Kul att titta in här igen (det var ett tag sen sist) och se något så underbart som ett satsschema! Men nu ska du få något att fundera på:
    Varför kan man säga ”Jag älskar dig inte.” men inte *”Jag älskar fisk inte.”?
    Är det inte konstigt? Det finns en speciell regel för det som jag fått lära mig av Solveig nu på SSA C, men jag säger inte svaret! :)
    /Emil


  2. Emil, välkommen tillbaka! Och ja, visst är satsscheman underbara!!! :) Har faktiskt börjat använda det med niorna i svenska nu när vi ska jobba med satsanalys. Det är superspännande – ska bli så kul att se om de fattar satsanalys bättre med hjälp av det… :)

    Vilken klurig fråga du kom med!! Är nyfiken på svaret!! :) Kan inte minnas att vi fick veta något sånt på c-kursen ifjol… :) Men man kan ju sätta inte efter alla personliga pronomen – är det så enkelt?? Nyfiken!! :)

    Måste säga att jag saknar lite grann de avancerade grammatikdiskussionerna som dök upp då och då på SSA! Det blir inte så mycket sånt i lärarrummet här nere… utan mest frustrationsutbrott över en del svårhanterliga elever…

    Förresten, har du fortsatt med samma jobb som i våras? Hälsa alla jag känner där uppe!!


  3. Hej hej, nu har jag hittat hit igen och läser alla intressanta inlägg!
    Svaret på frågan är precis som du trodde, det beror på att det är ett personligt pronomen. Det finns alltså en hemlig extrakolumn före satsadverbialet där man kan klämma in personliga pronomen!
    Jag jobbar vidare på steg 1 och 2 den här terminen, och det är jätteroligt! Nu är vi sex studenter som har hand om SVEA, men till våren lämnar jag jobbet och Umeå för en sejour i Spanien som engelskalärare. Det ligger förresten en annons ute från FU, om du är intresserad av att komma tillbaka… Ha det fint!


  4. Emil kul med den hemliga kolumnen! :)

    Jag saknar SVEA jättejättemycket!!! Det var SÅÅÅÅ roligt jobb!! Men det var tufft att jobba kvällar hela tiden (i och för sig gör jag det nu också, med rättning och sånt…). Men nu blir det nog högstadiejobb för mig åtminstone fram till sommaren. Sedan får vi se. Men det blir knappast FU i Umeå…

    Sedan jag flyttade från Umeå har jag träffat på gamla SVEA-studenter vid två olika tillfällen, en på tågstationen i Uppsala och en på Kastrup i Köpenhamn (!). Rätt kul! :)

    Låter spännande med Spanien! :) Lycka till! Ha det bra och hälsa alla jag känner!


  5. det är jätte kul när man hittar svar. tack


  6. hassan, kul att kunna hjälpa till. :)



Kommentera

