h1

Lägga rabarber på

17 juli 2011

De som känner mig vet att jag är förtjust i språklekar… :) Här kommer en sådan.

På mitt gamla jobb med svenska som andraspråk jobbade vi mycket med partikelverb och idiomatiska uttryck, och jag kommer ihåg att jag då förvånades av uttrycket lägga rabarber på (‘lägga beslag på’). Det hade jag aldrig hört tidigare. Därför hoppade jag till av förtjusning när detta uttryck dök upp på filpaketet här i våras.

Varifrån kommer då uttrycket? Enligt Staffan Hammerman på ordbruket.com bygger uttrycket egentligen på ett missförstånd. Det är en förvrängning av att lägga embargo på. Embargo kommer från spanskan och betyder ‘beslagtagande’. Så kan det gå.

4 kommentarer

  1. Här är det nog intresseklubben antecknar som gäller ;-). Jag har inte ens en gång hört de uttryck du skriver om här, men så umgås jag ju inte med tonåringar heller, speciellt inte rikssvenska sådana. Men intressant hur språkbruket förändras.


  2. Nej, aldrig hört om carebox. här antecknar intresseklubben fortfarande


  3. Netta, kicki, tack för era kommentarer!

    Min man berättade om ett annat uttryck som han brukade använda förr: intressesmurfarna hoppar.


  4. Roligt med Carebox!

    Kommer förresten ihåg en seriestrip med Dilbert där en kollega som påpekat något för den arga rödhåriga ingenjören. Hon vandrar iväg med kollegan. De går fram till en karta och hon säger ”Do you see this really tiny island?” Kollegan nickar. ”There lives the people who care”. (Ser du den här pyttelilla ön? Där bor människorna som bryr sig.)

    Det där finns nog överallt. Inte riktigt samma men liknande:
    Mina svenska vänner i London med barn i början av tonåren kan få ett nollställt ansikte och ett lika nollställt ”do I look bothered?” (ser jag ut som om jag bekymrar mig?) till svar på en tillsägelse. Uttrycket har med tiden förkortats till ett enkelt ”bothered?”



Kommentera

