h1

Menar på

9 april 2007

För några månader sen var det nån som kommenterade nåt inlägg här på min blogg och skrev att folk brukar säga menar på istället för menar. Nu har jag också hört detta uttryck, och det verkar vara rätt vanligt att folk säger så. Jag har hört det både i Norrland och i södra Sverige, och på radion… Undrar när det kommer att godkännas rent ”officiellt”? Eller det kanske redan är ”godkänt”? (Med ”godkänt” menar jag att det finns i ordböcker eller så, typ…). Jag har inga ordböcker till hands nu så jag kan inte kolla… Men ni som har Svenskt språkbruk eller vad den nu heter, kan ni kolla om det finns med där?

Och har ni hört det i Finland? Här tycker jag faktiskt rätt ofta att man hör folk säga han menar på att det är bättre att göra så, typ. Men jag har inte börjat säga så… I alla fall inte än… :)

Menar på betyder väl samma sak som mena, så man kan ju fråga sig hur det kommer sig att denna konstruktion har dykt upp… Det är ju inget partikelverb heller (för man betonar verbet och inte prepositionen) – där partikeln ofta brukar göra att verbets betydelse ändras… Så vad är det då? Varifrån kommer det? Jag vet inte… Har ni några tankar kring det?

————————————————————————————

Kommentarer från bloggen.fi/my

Inkommet 9.4.2007 21:22:49

Har hört uttrycket av våra släktingar i Sverige, men här används det inte. Vi menar eller ”määrar” helt enkelt och varifrån tillägget ”på” kommer vet jag inte.

kicki

Svar:
Ja, jag säger också bara ”menar”… Det räcker ju gott och väl för mig i alla fall…

Inkommet 9.4.2007 21:25:27

Aldrig hört!

Lilli
http://bloggen.fi/LifeonBMV

Svar:
Nä jag tänkte väl det… Jag har inte heller hört det i Finland… Tror jag i alla fall…

Inkommet 9.4.2007 21:43:58

Nä inte har jag hört det tidigare. Låter helt skumt, i mina öron så skär det sig, och då är jag inte ens bra på svenska.

syltti
http://www.bloggen.fi/syltti

Svar:
Jag minns inte när jag hörde det första gången, men jag lägger alltid märke till det när jag hör det – blir liksom förvånad varje gång…

Inkommet 10.4.2007 07:41:20

Uttrycket mena på finns med i SAOB med preciseringen att det används mest i södra och västra Sverige. Att det spridit sej kan bero på en sammablandning mellan mena och syfta på, kanske.

Carola
http://bloggen.fi/ordklyv

Svar:
Ja det kan hända… Nu verkar det ju vara utspritt över så gott som hela Sverige…

2 kommentarer

  1. […] liknar lite uttrycket menar på, som jag skrev om i våras (läs det här). Jag trodde först att det var norrländskt, men det visade sig förekomma över hela Sverige. Så […]


  2. Det är som många andra språkfel en ’kontamination’, sammanblandning av uttrycken ’menar’ och ’pekar på’.



Lämna en kommentar