Archive for 19 april, 2007

h1

Alfabetisk ordning

19 april 2007

Min lillebror berättade för nåt år sen om hur han i lågstadiet tyckte att det var fruktansvärt onödigt att lära sig ordna ord i alfabetisk ordning, och han trodde att han aldrig skulle få någon användning för att kunna alfabetet typ… Men, sa han nu, han insåg så småningom att det är ganska viktigt att veta i vilken ordning bokstäverna kommer. Och visst är det så – allt från ordböcker till telefonkataloger och bibliotekshyllor är ju ordnade i alfabetisk ordning.

I svenskan brukar v och w räknas som samma bokstav (eftersom w inte förekommer annat än i namn), så i telefonkatalogen brukar West och Vest stå på samma ställe. I nyaste SAOL har man däremot valt att skilja de båda bokstäverna åt, så först kommer alla ord på v och sen alla ord på w. Det blir intressant att se om detta tillvägagångssätt slår igenom och börjar användas även i andra ordböcker – och kanske telefonkataloger…

På tal om alfabetisk ordning: när jag ska kolla nåt i min norska ordbok får jag ofta problem. Norskan har nämligen inte å ä ö i den ordning som jag är van vid, utan de har istället ordningen æ ø å. Förvirrande…

Nåja, det var dagens funderingar. Hejdå!

———————————————————————————–

Kommentarer från bloggen.fi/my

Inkommet 19.4.2007 19:51:49

Efter att ha jobbat på bibliotek i två somrar har jag minsann rabblat alfabetet (när man ska ställa böcker i hyllorna). Det roliga är att jag fortfarande ofta är tvungen att rabbla det tyst för mej själv för att t.ex. komma på om R är före S. :)

Anna
www.bloggen.fi/annasblogg

Svar:
Jag har också alltid svårt med r och s… undrar varför det ska vara så svårt… :)

Inkommet 19.4.2007 23:43:28

Jippiehoe, jag blev den 7777e besökaren på denna blogg! Det skall jag fira med ett knäckebröd!

Slumpsmurf

Svar:
Hehe, grattis! :) Hoppas knäckebrödet smakade gott :)

Inkommet 23.4.2007 07:39:19

Som ordboksredaktör måste man kunna alfabetet, men konstigt nog är det svårt ibland ;) Ett problem som dyker upp då och då är den äldre stavningen av vissa helt vanliga ord. Själv minns jag problemet med artikeln ”regn” som jag skrev för några år sen. Enligt SAOB finns inget sånt ord! Men sen slog det mej att ordartikeln i SAOB skrivits innan rättskrivningsreformen i början av 1900-talet, så ”regn” skrivs ”rägn” i SAOB. Det gäller att hålla tungan rätt i mun :)

Carola
http://bloggen.fi/ordklyv

Svar:
Intressant! :) Jag hade ingen aning om att ”regn” en gång i tiden stavats med ”ä” :) (fast jag kanske borde ha känt till det… får väl skylla på att jag var mitt uppe i graduslutspurt samtidigt som jag gick språkhistoriakursen, så jag kanske inte riktigt snappade upp allt under den kursen… :))