h1

Morsfarsan

25 februari 2008

Orden morsa och farsa dyker upp då och då i vår nybörjarlärobok i svenska. Den som använder orden är en tonårskille… Studenterna brukar inte riktigt kunna gissa vad orden betyder, men de brukar tycka att de är rätt roliga när de väl lär sig dem. Kul att de får lära sig lite olika stilnivåer av språket, tycker jag! :)

En av våra vänner brukar tala om morsfarsan när han menar både morsan och farsan samtidigt. Kul och framförallt praktiskt! :) Om morsfarsan-upphovsmannen läser detta: TACK för det ordet och tack för flytthjälpen!

Nu börjar min sista undervisningsvecka i Norrland… Lite sorgligt. Men jag ser fram emot att flytta ner till våren och slippa halkan här uppe! :)

10 kommentarer

  1. Oj, ska ni flytta redan? Lycka till, å du fortsätter väl blogga om alla språktogigheter du kommer att stöta på söderöver?!


  2. Jag som trodde att det var morfar som avsågs med morsfarsan:)


  3. Maria, ja, vi håller på och flyttar nu, lite i taget. Och självklart fortsätter jag blogga :) Men jag kommer definitivt att sakna norrländskan… Känner mig ganska hemma här uppe :)

    kicki, det har jag aldrig tänkt på men det var ju verkligen en logisk tolkning!! :) Kul! :)


  4. Lycka till med flytten! Hur långt söderöver ska du?


  5. ursäkta min off topic, men:
    Jag efterlyser i ett inlägg ett kortare ord för ‘procentenhet’ :)


  6. zäta

    Enheter är väl ok i stället.


  7. Kicki
    Yes, det var så ‘points’ översattes av svt till serien ”Vita huset” (West Wing)


  8. Elisabeth, tack! :) Hittills har flytten gått bra, men vi har ett flyttlass kvar att köra ner. Vi ska till (eller är nu i) Sveriges fjärde största stad. Ca 60 mil söderut från där vi bodde tidigare… Från 30 cm snö till bar mark… :) Och krokusar. Häftigt! :)

    zäta, ursäkta att jag är lite sent ute med mitt svar men kicki kom ju med ett bra förslag… Intressanta frågor och funderingar du har! :) Kände inte till engelskans points, men det verkar ju praktiskt! Är inte så hemma i matematikens värld… :)


  9. Igår fick jag höra ”morsfars” användas i praktiken av min svåger när han skulle ringa sina föräldrar. ”Jag går och ringer morsfars” sa han mer exakt. =)


  10. Lena, OJ va glad jag blev över den kommentaren!! :) Va kul! Då är det alltså inte bara vår kompis som säger så… :)



Kommentera

