Archive for 30 april, 2007

h1

Va-

30 april 2007

abovappen.jpgIdag är det Vappen, men inte i Sverige – här är det Valborg. Just nu känns det som om det enda som Vappen har gemensamt med Valborg är att båda börjar på Va. Okej det är en liten överdrift men så känns det just nu – jag sitter här och saknar Åbo och vännerna där och picknickar och Vårdberget något fruktansvärt just nu… Är i alla fall glad att jag hade kameran med mig och förevigade min sista Åbovapp för två år sedan! Så kan jag sitta och drömma mig tillbaka nu…

Valborg i Sverige firas utan mjöd och struvor, men med brasor, och det ska väl gå bra det också. Det är min första Valborg i Sverige, om man inte räknar med en gång för några år sedan när jag var här på besök och mitt flyg landade här någon gång på kvällen, och vi körde omkring i stan och försökte hitta någon brasa utan att lyckas göra det…

Nåja, ikväll blir det brasa för min del, och imorgon ska jag försöka göra struvor. Och mjöden ska jag strax sätta i flaskorna. Så jag får fira med mjöd och struvor några dagar för sent… Och studentmössan, ja den ligger nerpackad någonstans i förrådet och det lär den väl förbli…

————————————————————————————

Kommentarer från bloggen.fi/my

 

Inkommet 30.4.2007 19:46:37

Idag var jag så förvirrad att jag sa ”glada vappen” till vår granne…va? sa hon…öhhh, trevlig Valborg sa jag och förklarade. Ibland blir jag bara så förvirrad, vad heter vad på vilket ställe? Vi firar med mjöd och utan brasa. Hoppas du får en trevlig valborg i svedala!

Maria
http://bloggen.fi/marias

Svar:
:) Ja det blev riktigt bra här :) Mjöd och struvor blev det också, så det känns bra :) Och brasan var varm och stor och fin

Inkommet 1.5.2007 10:01:28

Det är något alldeles speciellt med vappen i Åbo, hela staden är på något sätt yster. Senast jag var i Åbo på vappen var för ca 10 år sen och det var trevligt MEN det är nog bara så att det är studiekompisarna som gör stämningen. Nu brukar jag titta på TV då BD sjunger in våren. Det känns nostalgiskt och så kan man nästa känna hur bubblig man blev av allt bubbeldrickande. Åh, vilka tider det var! :)

Brita
http://bloggen.fi/hoppetossa

Svar:
Ja, Åbovappen är speciell :)

Inkommet 1.5.2007 13:58:14

Hoppas att du hade en bra valborg. Jag instämmer: Det är något speciellt med vappen i Åbo… Här kändes det mer som vilken helg/högtid som helst, men i Åbo kan man inte missa att det är vappen!

Anna

Svar:
Ja, jag hade det riktigt bra :) Inte som Åbo, men ändå bra :)