h1

Fronta

25 november 2008

Jag sitter och läser de dagbokstexter som mina nior skrivit i anslutning till sin prao. Flera har praoat på affärer och berättar att de fått jobba med att fronta varor. En elev förklarar fronta så här: ‘alltså, putta fram alla varor så det ska se snyggt och prydligt ut’. Ja, alla jobb/arbetsplatser har sina egna uttryck…

Fronta finns med i SAOL, upptäckte jag, och som betydelse anges ‘stå el. placera längst fram’.

Logiskt, visst, men jag hängde inte riktigt med i vad fronta betydde när jag läste det i den första texten. Nu när det dök upp i den andra texten (då även med en förklaring) kändes det plötsligt väldigt logiskt.

Jag anar en viss stolthet hos den eleven som förklarade vad ordet betydde, en stolthet över att kunna använda ett ord ”inifrån” den värld han jobbat i, ett ord som inte nödvändigtvis behärskas av alla andra utanför butiksvärlden.

4 kommentarer

  1. Ett synnerligen ‘tekniskt’ uttryck som man använder stup i kvarten om man arbetar i livsmedelsaffär, men som jag aldrig någonsin har hört användas utanför den världen.

    Det är alltså när man sticker in armen och skjuter/flyttar alla burkar e dl längst fram på hyllan, dels, som sagt, för att det skall se snyggt ut och vara lätt för kunderna att hitta och plocka åt sig, dels för att man skall kunna fylla på mer nytillverkade varor bakom, så att de äldsta säljs först.

    Butiker som inte håller sina hyllor någorlunda snyggt frontade bör man hålla sig borta från, och om man ändå handlar där bör man i v f kolla datumen på varenda vara!

    Fast vid närmare eftertanke så sa man nog åtminstone på min tid ‘fronta hyllor’ snarare än ‘fronta varor’ om det gällde mer allmänt. Om det däremot gällde en specifik avdelning tror jag att det gick lika bra med ‘kan du fronta saften?’ som med ‘kan du fronta safthyllan?’. Fast säkert kommer jag inte ihåg längre. Det var några decennier sedan…


  2. D, roligt att du kände till uttrycket! :)


  3. Olika band har också någon som frontar, en vokalist alltså.


  4. kicki, aha, logiskt! :)



Kommentera

