Archive for 8 oktober, 2007

h1

Dagens ord: Ubuntu

8 oktober 2007

Ja, dagens nya ord är ubuntu. Det är ”an ancient African word that means ‘humanity to others'” (står det på fodralet till cd:n). Och det är då en variant av Linux. Och det fantastiska är att NU har min kära make äntligen lyckats installera detta på sin dator (efter flera dagars försök…). Och det ser ju riktigt bra ut… Få se om jag också övergår till det så småningom…

Nåja, just nu är ubuntu ett ganska positivt laddat ord här hemma. De senaste dagarna har det mest varit en massa frustration kring detta ord eftersom inget funkat som det borde… Men nu verkar det vara ett bra ord.

Äh god natt hörni, nu är det nog bäst att jag går och lägger mig…

——————————————————————————————

Kommentarer från bloggen.fi/my

Inkommet 9.10.2007 08:51:24

jag ska berätta för K att ni har ubuntu. han brukar säga att linux nog är lite krånglig att ha att göras med.

Netta

Svar:
Ja, det finns väl lite olika varianter av Linux som är olika enkla/svåra att använda. Ubuntu har ”linux for human beings” som slogan, så det ska vara ganska lätt att använda. Vad jag har sett av det hittills så verkar det ganska trevligt, men jag har ju inte använt det själv, bara tittat på lite grann… Men jag ska prova själv nån dag när jag har tid :)

Inkommet 9.10.2007 15:50:19

Och efter att ha tittat runt på nätet, är det ingen som helst tvekan om vem din man är. Om Österbotten är det nordvästligaste av Finland, så har jag varit där: Om en vandring österut från Treriksröset räknas, vill säga. :)

enkla z
http://enklabloggen.blogspot.com

Svar:
:) Ja kanske inte så svårt att lista ut… :) Österbotten ligger inte i norra Finland utan ganska i mitten… (i den västraste delen av landet). Liksom mittemot Västerbotten i Sverige… :)