h1

Lana eller gibba?

14 februari 2009

De senaste dagarna har jag läst en hel del om e-sport, och jag har inte kunnat låta bli att fundera över vilken skillnaden mellan lana och gibba egentligen är. Men nu tror jag mig ha kommit fram till att lana är något man gör hemma hos någon (när man kopplar ihop datorer till ett nätverk) medan gibba är något man gör typ på ett internetkafé.

Men när man gibbar, spelar man då mot de andra andra som befinner sig på samma fysiska plats (som när man lanar), eller spelar man mot folk som befinner sig på andra platser? Är det så att man spelar man samma typ av spel, t.ex. Counter-Strike, när man lanar som när man gibbar? Eller finns det skillnader? Gibbande är ofta något som sker nattetid, vad jag har förstått, men måste det göra det? Kan lanandet ske såväl dagtid som nattetid? Är skillnaden enbart att lanandet sker hemma hos någon medan gibbandet inte gör det? Någon som vet?

Hm, det här kanske inte är sånt som ni har koll på… Jag kanske borde fråga mina elever istället. Men jag försöker – kanske någon av er vet.

Nåja, varifrån kommer då orden? Jo, lana kommer från förkortningen LAN (Local Area Network) och lanar gör man på LAN-partyn då man kopplar ihop datorer till ett nätverk och spelar mot varandra. LAN är bekant för mig sedan rätt många år tillbaka, men gibba hade jag inte stött på förrän nu i vinter. Gibba och ett gib kommer från engelskans giblet (‘inälvor’, ‘inkråm’) och syftar på att dataspel ofta är våldsamma. Jag citerar från bloggen Please copy me:

Det började med spelet Quake, där gibba innebär att man skadar en motståndare så allvarligt att kroppen förvandlas till just inälvor. Numera används ordet som verb (och substantiv) för ett långvarigt befattande med alla sorters våldsrelaterade datorspel.

Själv är jag totalt ointresserad av annat dataspelande än enkla patienser och tetris och liknande, men jag tycker att de ”nya” orden som dyker upp är rätt intressanta.

5 kommentarer

  1. […] har jag då och då kikat in i dataspelsvärlden då jag läst x antal uppsatser som handlat om lanande och gibbande. Idag läste jag ännu fler uppsatser och fick då lära mig ännu ett nytt ord: levla.  En elev […]


  2. Herrejävlar vad ”noobiga” ni är.


  3. Värt att nämnas kan väl vara fragga. Kommer ur spelet Counter-Strike (en mod på half-life från början), i vilket man bland annat kan kasta granater på varandra, dessa kallas för ”Frag-grenade” vilket i sin tur är en förkortning för fragmentation grenade. Idag tror jag det mest används som för att indikera att man dödat någon i ett spel (oftast just Counter-Strike), oavsett vilket specifikt vapen som använts.


  4. Om ni frågar mig så känns det som att lana är just det att man spelar mot varandra (jag är inte säker… men det är ju roligt att tänka i alla fall!) hos någon. Man kan nog spela med varandra, som i WoW (World of Warcraft) i ett gäng för att döda många stora eller små monster. (De kallas inte monster i WoW, men hur som helst).
    När man gibbar så borde det ju vara att man spelar just Quake?
    Det tycker jag låter troligt i alla fall… Men det är ju bara min åsikt :P


  5. Hej,

    Lan är inte nödvändigtvis bara spel – det är just sammankopplandet av det lokala nätverket som är grejen. Man gör rätt mycket annat också på ett lan, även om vissa är enbart spelande. Lan behöver heller inte vara hemma hos någon, Dreamhack är ett lan och det du har på nätkaféer är lan. (Kontra WAN – Wide Area Network)

    För mig är gibba som nämnts just att döda någon, och sedermera har det muterat till att användas allmänt att spela mot andra gamers. Jag hör ordet mer när det är spel mot andra mänskliga spelare än single player. En del folk som spelar WoW via internet säger att de gibbar, likaså shooterspelare på lan.

    Ska väl nämnas med att många som använder gibba synonymt till allmänt spelande ofta är yngre (Läs: 14-22, medelåldern på folk som spelar ofta eller mycket ofta är någonstans över 30) medans äldre kan minnas att det handlade just om att skjuta ihjäl någon i tidiga fps. Tror Doom hade ”inälvs-effekten” först, och då är året 1993 så ordet är inte egentligen särskilt färskt, även om det är rätt nyss jag upplever att det använts mer allmänt om spelande – för mig känns det rörigt när folk använder ordet gibba när de ska lana som en sorts synonym.



Kommentera

