h1

Glosor

3 februari 2009

Glosor. Glosförhör. Glosbok.

Det tog ett bra tag för mig att vänja mig vid att använda ordet glosor när jag började jobba som lärare i engelska. Ordet kändes så svenskt, och därmed så främmande! Det var ett ord som jag främst mött genom litteraturen, inte något ord som användes i skolspråket i Österbotten. Jag tror att jag lärde känna ordet när jag slukade Tvillingarna-böckerna, eftersom de ju utspelade sig i skolmiljö.

Men – jag vande mig. Och nu sitter jag här hemma omgiven av sjuornas orange glosböcker (och snart niornas blå glosböcker) och det känns inte längre så främmande.

Här kan jag ju också passa på att tipsa om glosboken.se. Vissa av mina elever använder det flitigt för att träna på glosor varje vecka. Roligt när de hittar sätt som fungerar bra för att lära sig nya ord!

Ja, det var allt för idag. Tillbaka till glosböckerna.

– – –

Nu finns min blogg med på bloggkartan.se. Och mitt län har visst flest bloggar per invånare – kul! :) Jag känner… en, två, tre, fyra, fem stycken bloggare här i länet. IRL alltså. Jättetrevliga allihop! :)

6 kommentarer

  1. Länken till glosboken.se funkar inte.

    Vad heter ‘glosor’ på finlandssvenska då?

    ”sjuornas orange glosböcker” — där har du något att skriva en post om någon gång. Själv skulle jag aldrig använda formen ‘orange’ i bestämd form, eftersom jag ju otvivelaktigt uttalar [oranscha]. Samtidigt så kan jag inte heller förmå mig att skriva vare sig ‘oranga’ eller ‘orangea’, eftersom jag tycker bägge ser fel ut. Har en känsla av att jag helt enkelt sett till att aldrig använda den formen skriftligt…


  2. Jodå, glosboken har jag själv gjort ett par hundra övningar i. Mycket praktiskt och omtyckt även av elever. Men vi använder inte ordet glosa/glosor annars utan helt enkelt ord och uttryck.


  3. Glosa låter som ett lånord utifrån engelskans ”glossary”.

    Jo, det här länet har en del trevliga bloggare… :-)

    Där ligger andra län i lä.


  4. D, åh, tack för upplysningen. Ska fixa länken.

    På finlandssvenska säger vi, som kicki även påpekar, ord och uttryck.

    Angående orange så funderade jag på det när jag skrev inlägget… :) Och ja, det kommer ett inlägg om det så småningom. Eventuellt redan ikväll om jag lyckas hitta det jag söker.

    kicki, kul att glosboken.se hittat till Österbotten också! :) Användbart, säkert!

    Charlotte, tack för kommentaren! :)

    Ja, jag vet inte exakt hur glosa kommit in i svenskan, men ursprungligen kommer det (enligt Wikipedia åtminstone) från ett grekiskt ord som betyder ‘tunga’, via latinets glossa (‘ordförklaring’).

    Glossary på engelska och glosa på svenska alltså. Någon som vet om liknande ord används i några andra språk?


  5. Ja, det är samma grekiska ‘glossa’ som ingår i ‘glossolali’, det vetenskapliga ordet för tungotal.

    Obs. att båda orden ‘glosa’ och ‘glossa’ förekommer i svenskan. ‘Glossa’ används vanligen för en förklarande marginalanteckning i ett äldre manuskript.

    Det ursprungliga ordet ‘glossa’ syftar alltså på ordförklaringen, sedan har svenskan på något sett också hittat på ett eget ord, ‘glosa’, som kommit att syfta på det ord som förklaras.

    ‘Glossa’ förekommer i många språk, t ex eng. ‘gloss’, fr. ‘glose’, it. ‘glossa’.

    ‘Gloslista’/’-bok’ är också vanligt: eng. ‘glossary’, fr. ‘glossaire’, it. ‘glossario’. Men, som sagt, orden är eg. inte exakta översättningar; de svenska orden syftar på att där listas ord, de utländska på att där listas förklaringar till ord.

    ‘Glosa’ i den vanliga svenska betydelsen vet jag inte om något annat språk har. De verkar göra som ni finlandssvenskar: använda ordet ‘ord’. Känn dig internationell! :-)


  6. D, tack för en intressant och innehållsrik kommentar! :)



Kommentera

