h1

Interpunktion och smilisar

2 februari 2009

Veckans språkråd från Språkrådet handlar om interpunktion och smilisar. Intressant!

Jag har den senaste tiden funderat ganska mycket just på interpunktion och smilisar. Jag har nämligen lagt märke till att jag ogärna placerar en smilis efter en punkt. Istället brukar jag sätta dit ett utropstecken eller tre punkter innan smilisen, eftersom jag tycker att det är snyggare tillsammans med smilisen. Fånigt, ja. Särskilt eftersom det leder till en överanvändning av just utropstecken och tre punkter, särskilt i mina svar på kommentarer här på bloggen.

Så jag måste nog öva mig lite i att klara av att se punkten tillsammans med smilisen. :)

Men vilket råd ger då Språkrådet? Jo, vi får reda på att det helt enkelt inte finns några regler gällande interpunktion i samband med smilisar. Vi får rådet att ”ta ställning från fall till fall och försöka undvika osnygga hopningar av smilisar och andra tecken”.

Till sist: du har väl inte missat att man kan RSS-prenumerera på veckans språkråd? Smidigt!

4 kommentarer

  1. Smiley efter tre punkter, är inte det litet tårta på tårta?


  2. D, tja, inte i mina ögon… :)


  3. Tack för länken! Jag har alltid funderat på hur man ska göra med smilisar som kommer direkt innan slutparentes. Att sätta ett mellanslag mellan smilisen och slutparentesen (dvs. såhär :-) ) kanske funkar bättre än att skippa slutparentesen helt och hållet (vilket jag är väldigt skeptisk mot) eller inte ha ett mellanslag (såhär :-)).


  4. David, ja, det är inte så lätt att veta hur man ska göra, men skippa parentesen är nog ingen bra idé. Jag brukar inte ha något mellanslag mellan smilis och parentes, men det kanske jag skulle börja ha, det blir ganska tydligt då.



Kommentera

