h1

Avprenumerera

17 januari 2009

En av läsarfrågorna i senaste numret av Språktidningen var om man kunde säga avprenumerera när man säger upp sin prenumeration, men språkvårdaren som svarade tyckte inte det var någon bra idé.

Strax innan jag läste frågan hade jag suttit och gått igenom min skräpmailadress och hålllit på och avbeställt diverse nyhets- och reklambrev av olika slag. På flera ställen dök då orden avprenumerera/avprenumeration upp. När man klickade sig vidare från mailet kunde det till exempel stå bekräfta avprenumeration.

Har ni stött på dessa ord?

6 kommentarer

  1. Senast idag faktiskt, när jag avprenumererade ett ett nyhetsbrev.

    Det kommer säkert från unsubscribe. Standardsättet att avprenumerera förr i tiden var att skicka ett reply med unsubscribe i subject-rutan.


  2. Det ordet har jag inte sett, men det är ju i alla fall lätt att förstå. Avbeställa är ordet jag skulle använda i sammanhanget.


  3. Johan, kul att du också sett det! :) Unsubscribe hade jag inte tänkt på… Naturligtvis!

    kicki, ja, visst är det lätt att förstå. Jag skulle nog också använda avbeställa.


  4. Jag tror också att det kommer från unsubscribe. Kul ord är det iaf. Varför tyckte inte språkvårdaren att det var någon bra idé? Avbeställa är ju ett etablerat ord, så varför skulle inte avprenumereraq funka också? :)


  5. Maria, språkvårdaren som svarade på frågan tyckte dels att det var för likt prenumerera och därför inte funkade, dels att det ju redan finns ett etablerat uttryck, nämligen av avbeställa/avsluta/säga upp en prenumeration, och då ska man använda det.

    Det första argumentet är lite fånigt, ja. Det är ju som att säga att det inte vore lämpligt att använda beställa och avbeställa eftersom de är så lätta att förväxla…


  6. Väcker lite liv i denna tråden igen.

    Det har ju gått en tid sedan detta togs upp förra gången. Vad säger man nuförtiden?

    Att avprenumerera är troligen ganska vanligt och dessutom väldigt praktiskt, ett ord istället för många.



Kommentera

