h1

Irri

14 januari 2009

Något som jag storgillar med mitt jobb är att jag får höra så många roliga ord och uttryck hela tiden. Idag gick en av mina yngre elever omkring och pratade om en annan person,  och plötsligt sa hon: fett irri han e. Jag var tvungen att stanna upp där jag gick förbi henne, plockade fram en rosa post-it-lapp ur min kalender och skrev genast ner det jag hört. Irri, det var dagens nya ord för mig. Inte direkt svårt att förstå – ‘irriterande’. Men kort och kul. Ordföljden (O-S-V) var också intressant. Inte den vanligaste precis, men visst används den.

När jag googlade på irri hittade jag en intressant websida: folkmun.se. Där fanns irri med. Det verkar vara en intressant sida, och det skulle säkert finnas ett och annat att utforska där, men det får jag göra någon annan gång.

Kommentera

