h1

Har du hemestrat i år?

10 januari 2009

Språkrådet tipsar om månadens nyord, två nya alternativ till semestra. Många väljer nu, av olika anledningar, att inte åka iväg på semestern, och stannar  hemma istället. De hemestrar. Eller så reser de inte lika långt bort som förr, utan passar på att resa inom landets (här Sveriges) gränser. De svemestrar.

Liknande uttryck finns i USA: staycation och americation.

Hehe, lite roligt tycker jag. Själv har jag hemestrat största delen av jullovet. Det var härligt!

Hittills får man inte så många googleträffar på hemestra, men andra läsvärda blogginlägg som handlar om dessa ord hittar du bland annat här och här.


5 kommentarer

  1. Man får nog intrycket att folk i Sverige inte hemestrar så ofta, för det blir nog någon resa för det mesta:) Alltid när det inträffar någon olycka på någon semesterort så kan man ge sig den på att där finns någon svensk. Och sen ska det miljökompenseras för att man flugit..

    Sagt av mig som inte just har lust att resa någonstans, utan trivs bäst hemma i de öppna landskapen:)


  2. Att hemestra var ju ett ypperligt uttryck! Kanske jag tycker det eftersom det är det enda jag har råd med… :)


  3. kicki & AKO, ja, både uttrycket hemestra och företeelsen det betecknar är inte så dum(t), tycker jag. Inte alls illa att bara vara hemma och ta det lugnt.

    Men AKO, en liten svemester söderut någon gång när du får möjlighet vore väl inte helt fel? Det börjar väl bli rätt många människor här i stan nu som du skulle kunna hälsa på… :)


  4. Det är klart att jag har mina tankar åt att åka lite söderut igen eftersom resan före jul blev så kortlivad. :) Det lär dock dröja ett tag innan det blir möjligt. Jag hör självklart mig innan så att vi får ses!


  5. AKO, det vore jätteroligt om du kom hit någon gång när du får möjlighet! :) Vi ska se för vår del hur det blir, om det blir någon resa norrut så småningom. Det vore kul det också! :)



Kommentera

