h1

Kontaktplast

2 oktober 2008

TACK för alla jätteintressanta kommentarer som kommit!! Jag ska försöka svara på dem så snart som möjligt, men allt är lite mer hektiskt än vanligt just nu. Ändå kan jag inte hålla mig från att skriva om kontaktplast, som Netta nämnde i en kommentar till ett tidigare inlägg.

Kontaktplast, alltså. Eller självhäftande plast eller bokplast eller vad man nu kallar det… På finska kontaktimuovi (‘kontaktplast’). Jag och min finska kollega hade ganska roligt för några veckor sedan när det här ordet dök upp*. Kontaktplast är så självklart för mig, men jag antar att inte så många svenskar skulle förstå mig… Själv tycker jag det är ett ganska bra ord eftersom plasten verkligen får närkontakt med boken.

Kontaktplast fanns inte med i min upplaga av Finlandssvensk ordbok, men kanske det finns med i den nyaste – jag vet inte. Jag vet inte heller hur pass utbrett kontaktplast är. Använder ni det? Vad brukar ni svenskar säga?

*Ett annat ord som dök upp samma dag var pulpetbok (finlandssvenska)– pulpettikirja (finska, kirja = ‘bok’)– bänkbok (sverigessvenska).

14 kommentarer

  1. Är inte så säker på att ”kontaktplats” räknas som finlandsvenska. Känns som om det används här i Sverige också. Kanske är ”bokplast” och ”självhäftande plast” något vanligare, men tror bestämt att det används (eller så umgås jag för mycket med finlandsvenskar 8).

    Pulpetbok låter ju snarar som något man hittar i en kyrka eller något. Definitivt något som högläses ur, inte alls vad jag tänker ”bänkbok” som…


  2. Har aldrig hört ‘kontaktplast’ och tror inte jag hört ‘bokplast’. Men det senare skulle jag i a f förstå; det förra skulle jag nog gissat betydde ‘plastfolie’/’gladpack’. Antar jag själv skulle säga ‘självhäftande plast’, men det var säkert 20 år sedan jag senast använde uttrycket, så jag blir litet osäker. ‘Plastfilm’ tror jag också förekommer, även om det nog också används som synonym till ‘plastfolie’.

    Ska ‘bänkbok’ föreställa ‘sverigesvenska’? Jag begriper inte ens vad ni talar om…


  3. Hm, tror inte jag heller skulle använda kontaktplast fast jag är finlandssvensk… är nog självhäftande plast jag alltid använt…

    Men pulpetbok, bara tanken gör mig glad. :)


  4. Självhäftande plast är det som används här, även om jag har hört kontaktplast.

    Någon pulpetbok har jag däremot aldrig hört talas om, ej heller bänkbok. Skulle det vara en bok som förvaras i pulpeten då?


  5. Bokplast skulle nog jag kalla det, även om det (för mig) också kan vara plast som inte är självhäftande, utan även plast som man slår in böcker i utan att den fäster på böckerna. (Istället för man slå in boken i plasten som man gör när man slår in en bok i papper… haha, usel förklaring. ;D). Bänkbok hade vi på låg- och mellanstadiet. Dock var benämningen lite missvisande i mellanstadiet, för då hade vi bänkböckerna i våra tidsskriftsamlare som stod i olika fack i en hylla.


  6. Självhäftande plast använder vi!
    En pulpetbok att ha tillhands i pulpeten för alla små stunder när man får lite extra tid, det är toppen! I ”min” skola (lågst.)används det uttrycket.


  7. Johanna G, intressant att du känner igen kontaktplast! :)

    D, bänkbok är något MYCKET praktiskt att ha i skolvärlden – när eleverna blir klara med någon uppgift får de sätta sig och läsa i sin bänkbok en stund. Önskar att även våra nior hade sådana, men jag tror att det är främst våra sexor och sjuor som har det… Fast det borde snarare kallas skåpbok i vår skola…

    Mia, intressant att du inte använder ordet kontaktplast! Och ja, visst är pulpetbok något alldeles, alldeles underbart! :)

    kicki, ja precis – en bok som man förvarar i sin bänk/pulpet.

    Elisabeth, ja, det finns ju flera sorters bokplast. Kontaktplast kallar vi (hemhemma) bara den sorten som fäster på böckerna. Den andra vet jag inte riktigt vad vi kallar – bokplast, kanske? :)

    Yvonne S, roligt att höra att ni också har pulpetböcker! :) De är fenomenala.


  8. Börjar ana att jag antingen har umgåtts för mycket med finlandsvenskar eller så tycks uppländskan innehålla diverse finlandsvenska uttryck, för jag tycker jag känner igen många ord som du klassar som finlandsvenska. Inte så att jag använder dem, men ja, känner igen dem och ofta förstår (eller inbillar mig att jag förstår) vad du menar med dem.


  9. Kontaktplast har jag aldrig hört talas om, jag säger nog bokplast, oavsett om den är självhäftande eller inte! :)


  10. och jag som trodde att alla finlandssvenskar använder ordet kontaktplast! tji fick jag. men åtminstone min man säger det också. jag är ytterst förvånad över att inte ens mia säger kontaktplast!

    pulpetbok är däremot obekant för mig. kan inte ens komma ihåg att vi haft såna då jag gick i skolan…


  11. Netta: observera att min mor Yvonne S inte heller använder kontaktplast, kanske henne jag får skylla på. ;)


  12. Johanna G, hehe, finlandssvenskar kan man väl aldrig umgås för mycket med, eller?? :) Skämt åsido, roligt och intressant att du känner igen så många av uttrycken!!

    Caiza, intressant! :)

    Netta, ja, jag trodde också att kontaktplast var mer utbrett…

    Pulpetböcker… Vi hade nog sådana – eller skulle åtminstone ha – någon gång under min skoltid. Men det funkade aldrig riktigt för mig eftersom jag ville läsa klart böcker typ genast och jag klarade därför aldrig av att ha en bok i pulpeten som man skulle läsa i lite då och då…

    Mia, ja, jag noterade det jag också, och det var riktigt intressant att se! :)


  13. Visst heter det väl kontaktplast på svenska?! Jag använder det att dekorera kakel med :) Fast det är klart man kan säga självhäftande plast också


  14. Sanna, heter och heter – det verkar inte vara så jättevanligt i alla fall, men kul att du känner till det! :)



Kommentera

