h1

Gröngöling

24 september 2008

Det är intressant hur vissa ord har kopplingar till vissa sammanhang. Ordet gröngöling har för mig alltid varit ihopkopplat med Knatte, Fnatte och Tjatte, även om jag nog på något plan förstått att det finns andra gröngölingar också.

Nu har jag fått en ny bild av gröngölingar. Imorse satt nämligen en sådan i trädet utanför vårt köksfönster. Min man var alldeles till sig, och till och med jag (som inte brukar bli så berörd av fåglar) tyckte att den var riktigt vacker.

Här kan ni läsa mer om gröngölingen och se en bild på den. Fast den som var hemma hos oss var nog mycket vackrare, eller hur älskling?

3 kommentarer

  1. Oj, vad du har skrivit mycket idag… :-)

    Häftig gröngöling!

    Själv hade jag en liten blåmes på besök idag igen – den satte sig där talgbollarna hängde i vintras och tittade liksom förebrående in genom fönstret. Som om den ville säga: ”det är dags att börja mata mig nu igen!”

    Annars har jag mest nyckelpigor och bladlöss på balkongen – tänk att nyckelpigorna hittar ända hit upp! Men så finns det ofantligt mycket mat till dem också…

    Och långt nere på gräsmattan brukar jag se en katt…

    Trevligt med lite ”husdjur”… :-)


  2. Självklart var vår gröngöling ännu finare! ;)


  3. Charlotte, ja, när jag väl sätter mig ner vid datorn och har lite extra tid är det svårt att hejda sig… :)

    Roligt med blåmesen! :) Några elever frågade idag om jag har några husdjur och jag berättade om Johans skalbaggar i kylväskan på balkongen… Och att han brukar sitta vid köksbordet och räkna dem ibland. De tyckte nog vi var lite konstiga… :)

    Johan, tack för det! :)



Kommentera

