h1

Villan/stugan

14 augusti 2008

Ja, så var semestern över. Och jag ska försöka bli en flitigare bloggare igen. Förra veckan tillbringade vi ute i skogen i Nykarleby, på villan/stugan. Det komiska är att min man sedan dess gått omkring och berättat för folk här i Sverige att vi varit villan, och sedan fått förklara sig när folk inte riktigt fattat, medan jag med folk här i Sverige så gott som alltid talar om stugan. Ombytta roller.

PS. TACK för alla kommentarer som kommit in de senaste veckorna! Jag ska försöka svara på dem så snart som möjligt – hinner dock inte ikväll.

4 kommentarer

  1. Detdär är alltid knepigt fast man vet att villan i Sverige uppfattas som egnahemshus här i Finland. Man får ofta tänka efter då man ska tala om sommarstugan med svenskar, då villan så lätt slinker ur munnen.


  2. kicki, ja, visst ÄR det knepigt!! :) Fast man vet så blir det ändå fel ibland…


  3. Jag reagerar dessutom på prepositionsvalet. Jag skulle säga ”i stugan” och inte ”på” densamma.


  4. Lena, precis det kommenterade AKO (från samma stad som du) på Johans blogg!! :)

    Jag och Johan diskuterade det lite grann för ett tag sedan, och ingen av oss vill riktigt säga i, för vi har ju inte varit i stugan hela tiden, utan där på den platsen där stugan finns, så vid stugan kanske vore ett bättre uttryck… :) Hemhemma använder vi både på villan (eller ofta säger vi på skären (med kort ä-ljud)) och vid villan. Jag kan förstå att kan låta lite konstigt… :) Men ni däruppe säger ju också i en massa situationer när jag inte skulle göra det – så vi tycks älska på båda sidorna om Kvarken, fast bara på lite olika sätt… :)



Kommentera

