h1

Modde/svenska

20 juli 2008

Jag sitter och bläddrar i Orden vi ärvde och Bilderna vi läser av Monica von Bonsdorff och Barbro Wiik. Böckerna är läromedel i ämnet modersmål och litteratur (alltså svenska) och jag fick dem under lärarutbildningen i Vasa.* Jag bläddrar i dem för att få idéer om vad jag ska hitta på med min sjua och min nia i höst. Och visst får jag idéer!

Men just nu önskar jag att jag jobbade i Svenskfinland istället. Det är där mina rötter finns. Det är där min historia finns. Det är den kulturen jag kan, känner och förstår. Skolämnet modersmål och litteratur, modde, är mitt. Jag har en relation till det. Ämnet svenska känns abstrakt och främmande. Hur ska jag kunna undervisa i det? Det är så mycket kultur och identitet i det ämnet som inte är mitt… Hur ska jag kunna nå mina elever? Hur ska jag kunna hitta samma glöd för det ämnet som jag en gång hade (och kanske fortfarande har) för modde? Hur ska jag göra för att kunna inspirera mina elever, hjälpa dem att hitta glädjen i ämnet, när jag själv känner mig så vilsen? Vad kan jag ge mina elever? Vad har jag gemensamt med tonåringar i Stockholms län?

Plötsligt börjar jag ana några svar. Visst, min historia skiljer sig mycket från mina elevers. Mina rötter är inte desamma. Men just därför kanske jag kan komma med andra, nya infallsvinklar. Just därför kanske jag kan bidra med något som deras ordinarie lärare inte kan ge dem. Jag kanske får ge vad jag kan, och så får deras svenska svensklärare ta vid när hon kommer tillbaka. Och vara just svensk.

*Och just nu är jag oerhört tacksam över att Schildts och Söderströms faktiskt delar (delade?) ut gratis läromedel till lärarstudenter. Något sådant existerar inte i Sverige (vad jag förstått i alla fall). Det är härligt att kunna ha ett eget förråd av läromedel att hämta idéer ur. Sammanlagt ungefär femton böcker fick jag. Värdefullt!

4 kommentarer

  1. Samtidigt har jag hört moddelärare beklaga sig över att det inte finns någon riktigt användbar lärobok, utan de måste göra mycket eget material. Det är ju verkligen synd med ett så viktigt ämne.


  2. kicki, ja, utbudet i Svenskfinland är inte precis jättestort. Det finns (vad jag vet i alla fall) två olika serier läromedel för högstadiet, och båda har sina förtjänster och brister… Utbudet i Sverige är givetvis större, men på den skolan jag jobbar nu använder de ändå inga läromedel i svenska (eller eleverna har inga egna böcker, utan det finns klassuppsättningar av en del läromedel som man kan använda någon gång då och då, men de verkar inte användas så mycket…).

    Jag vet inte, men ämnet modersmål/svenska är så stort, och så tror jag att lärarna är ganska kräsna och inget läromedel tar ju heller upp allt det man vill ha med… Sedan föråldras ju läromedel till viss del ganska snabbt också. Det finns fördelar med att använda sig av läromedel i undervisningen, men det finns också fördelar med att INTE göra det. Men det innebär ju en hel del extra arbete att plocka ihop sitt eget material…


  3. My, var inte pessimist, hjälp till att dana vårt rikssvenska språk, du har allt ett utrymme för att lansera finlandssvenska språkbruk häröver. Finlandssvenskan är koncis och har mycket näringsrikt som rikssvenskar nog kan suga i sig utan större motstånd. Vi har ett allmänt, mediastyrt språksönderfall här, som behöver sin motvikt från en sundare, mer konservativ kultur.

    Finlandssvenskan är ju också litterärt vital, inte minst skrivs mycket poesi, men här föredrar jag nog i allmänhet den sofistikerade rikssvenska poesin, som håller högsta klass internationellt, och bör kunna ge ett inflytande i motsatt riktning.


  4. Peter, tack för uppmuntran. Ja, det finns en hel del i finlandssvenskan som jag mer än gärna delar med mig av här i Sverige… :)



Kommentera

