h1

I skick

5 juli 2008

Sådärja, då har vi internet i skick igen.

Jag frågade min man häromveckan om han hade alla vaccinationer i skick, och insåg då att man kanske inte säger så i Sverige. Är det så att man säger i ordning istället? Eller hur säger man?

Och ja, en koll i Finlandssvensk ordbok (som äntligen är uppackad och ställd på sin plats i bokhyllan igen, efter drygt fyra månader i en flyttkartong) visar att skick är ett ord som används betygligt mer i finlandssvenskan än i sverigessvenskan. Min mentala lista över finlandismer har alltså utökats med ännu ett ord/uttryck…

6 kommentarer

  1. Så är det nog. I negativ bemärkelse kan vi säga i oskick eller i olag. Undrar om det senare används i Sverige alls?


  2. Hm. Jag brukar säga ”i skick” ibland men har aldrig reflekterat över om andra svenskar säger det eller inte. Haha. (Jag har finlandssvenska föräldrar, men är född i Sverige och har alltid bott här.)


  3. Det var nytt för mig! Men vad säger svenskarna istället? I ordning? Jag kan tänka mig att de inte säger på rade i alla fall… :)


  4. ‘I ordning’ säger nog jag. Tror jag. Fast jag litar inte riktigt på min svenska för tillfället. ;) Igår trodde jag t.ex. att det var ”normal svenska” att säga att ‘det felar’ i betydelsen ‘det saknas’, men det var visst ålderdomligt språk, sa i alla fall min mamma.


  5. Elisabeth

    Det felar använder vi på dialekt: ”E feilar nain siido”


  6. kicki, i oskick händer det också att jag säger, men i olag har jag nog hört någon gång, men aldrig använt…

    Maria, intressant att du också säger i skick! :) Kul förresten att få veta lite om din bakgrund, har förstått att du bor i Sverige och har finlandssvenska rötter, men nu vet jag alltså hur :)

    Mia, nej på rade lär de nog inte säga… :) Det har jag nog hört någon gång, men det är inget uttryck som förekommer i mina hemtrakter… :)

    Elisabeth, ja, i ordning misstänker jag också att många säger. Kan förresten tänka mig att det felar är lite ålderdomligt… :) Jag litar inte riktigt på min mans språköra längre, eftersom han börjar bli lite påverkad av mig och mitt förvirrade språk… :)

    kicki, ja, det känner jag igen! :)



Kommentera

