h1

Chilla

3 juni 2008

Det är mycket just nu, betyg som ska sättas och annat som ska fixas också. Men på torsdag kväll lugnar det ner sig… Vet ni vad jag ska göra då? Jo, chilla.

Det är rätt kul att jobba med tonåringar, för man får verkligen höra en hel del intressanta ord och uttryck. Vårens uttryck (både på min nuvarande skola och på andra skolor jag jobbat på i vår) är just chilla. Ordet finns i nyaste SAOL (med beteckningen ‘vardagligt’) och betyder (för den som inte vet det) ‘softa, ta det lugnt’.

Nu har lärarna på skolan, som inte alltid verkar vara så snabba på att ta till sig nymodigheter, också snappat upp detta ord och börjat använda det, lite halvtveksamt och med glimten i ögat.

Frågar man eleverna just nu vad de vill göra blir svaret så gott som alltid chilla. I elevernas engelskatexter vimlar det också av chill just nu – särskilt när de skriver om vad de tycker om att göra… Aningen skoltrötta? Ja, kanske det.

På torsdag ska jag chilla. Men före det ska jag jobba hårt… :)

PS. Har ni någon uppfattning om hur vanligt chilla är i Svenskfinland? Och har ni någon uppfattning om hur nytt det är som ”modeord”?

20 kommentarer

  1. Det har nog inte kommit till mina trakter ännu. Här slappar vi i stället:)


  2. Jeg vet ikke hvordan man bruker ”chille” i Svenskfinland, men her i Norge er det et moteord blant de som er under (ca) 25 år. Vi som er eldre sier kule (fra cool) eller slappe av.
    Man føler seg alltid litt gammel når man bruker utdatert slang ;)


  3. kicki, ja, jag slappar också rätt mycket… :) Kanske chilla (antagligen i formen chill) dyker upp så småningom också i Österbotten… Vi får se.

    Klara, det var intressant att höra att chille används i Norge också! :) Kul! Och ja, jag känner igen känslan när man inte riktigt hänger med i slangen (fast det gjorde jag aldrig riktigt när jag var tonåring heller…)

    Det är främst i Stockholmsregionen som jag hört chilla, och jag vet inte om det förekommer i Svenskfinland, men hoppas få svar på det här… :)

    Intressant med kule, förresten! :)


  4. I Nyland chillar man nog, både på svenska och på finska. Så det är väl lite Helsingfors slang på båda språken. Har ingen idé hur nytt ord det är här, men nog har det väl funnits i åtminstone fem år…


  5. Åtminstone med mina syskon brukar vi prata om att chilla, men jag vet inte hur utbrett ordet är bland övriga finlandssvenskar.


  6. Karin, intressant!! :) Då finns det alltså i Svenskfinland också. Kul! :) Antagligen är chilla inte nytt här heller, men det är väl egentligen först i vår som jag lagt märke till det. Men jag är lite nyfiken på hur det används på finska, kan du ge något exempel?

    Kajsa, va kul! :) Brukar ni säga just chilla, eller blir det i infinitiv chill, som det så ofta blir med verb i dialekterna i Österbotten?


  7. Hm, det används som verbet chillata, oftast väl då som ”jag far ut i trädgården/till mina vänner/till Thailand och chillar/tar det lugnt”. Om du vill ha en massa exempel så sök på google (det var vad jag gjorde) på formerna chillaamaan (lähden ulos chillaamaan) eller mer talspråkigt som chillaan (viikonloppuna chillaan kotona)…

    Ordet ser väl inte så vackert ut på finska och vet inte hur mycket det används utanför södra Finland, speciellt med tanke på att halva landet väl knappast ens kan uttalla ch?


  8. Njae, det blir nog chilla. Har aldrig använt ordet på dialekt, eftersom vi pratar standardsvenska hemma.


  9. Karin, TACK för exemplen – de var intressanta! Jag funderade också lite på uttalet… :)

    Kajsa, tack för svaret. Det vore rätt intressant att veta om och isåfall hur chilla används bland dialekttalande… Borde kanske fråga mina småsyskon om det… :)


  10. Det var nu första gången jag hörde ordet chilla. Men vi bor på landet nästan mitt i skogen vid Saimen. Hit flyger de nya orden inte så snabbt.


  11. kirlah, tack för din kommentar! :) Chilla kanske inte är så utbrett i Finland ändå…


  12. Som finskugrisk ättlig skulle jag vilja fråga er om inte ni också hittar det i ”gammelfinska”, eller så?

    I ungerskan säger man (infinitiv):
    ‘csillapodni’,
    om att lugna ner sig, mojna, etc…

    Gissar att ‘chilla’ är ett vandringsord, möjligen från engelskans ‘chill’, kyla, sval,

    men jag tror även att andra språk redan har ‘chill’ sedan gammalt i olika böjningar: är det en vild gissning?


  13. Z, oj – det var intressant! Jag har ingen aning om det finns i äldre finska, någon annan som vet?


  14. Ordet chilla kommer från cannabiskulturen
    kan jag berätta. Rastas röker ur en pipa kallad
    chillum, dom slappnar av.
    Tänk på det nästa gång ni hör det ordet.


  15. Tack för det, Anders! Googlade på chilla för att kolla upp om det var ett lämpligt namn på en, typ fritidsgård. Kanske chilla.nu eller så. Men det ska jag slå ur hågen direkt, man vill ju inte uppmuntra nåt som har med droger att göra….


  16. Chilla kom nog in i min (svenska och finska) helsingforsarvokabulär ungefär när jag började gymnasiet, 2001. Sen kom ju låten av Seremoniamestari som gjorde ”chillaa meiän kanssa” till ett begrepp, den hängde kvar på Finlands top 10 -lista i minst en månad. Kolla in den på http://www.youtube.com/watch?v=xsVFae2Xt_k


  17. Anders G, det hade jag ingen aning om. Tack för upplysningen!

    Valter, oj, så chilla användes där så pass tidigt – intressant! Tack för youtube-länken, jag tror inte att jag hört låten förr…


  18. Chilla i Vasabladet idag, 20 juli 2011… ”Du ska spela vad du vill och chilla med bandet, då blir musiken bäst.” (http://www.vasabladet.fi/Story/?linkID=163630).


  19. Förra året dök chilla upp här i de österbottniska skolorna. Många facebookstatusar med ”chillar med en lonkero” :)


  20. kicki, intressant!



Kommentera

