h1

7kt 3vligt

15 maj 2008

Något som jag tycker är lite roligt är alla förkortningar av ord som man kan göra med hjälp av siffror. 

Jag minns mycket väl när jag för första gången stötte på gr8. Jag var ungefär 12 år, och det tog mycket (!) lång tid innan jag förstod att det betydde ‘great’. Jag minns att jag försökte läsa ut det, och liksom inte fattade vad det var för mening med ‘gråtta’ eller ‘grotta’ i just de sammanhang där jag sett ordet… Det var aningen smärtsamt att inte förstå. Så småningom lärde jag mig sedan 3vligt, även om jag inte själv använde det så ofta. Idag dökplötsligt 7kt upp. Det är knappast någon ny förkortning, men jag hade av någon anledning aldrig sett den förr… :)

Nu tänkte jag förstås fråga er vilka sifferord nu känner till… Jag hoppas på många svar… :)

9 kommentarer

  1. Måste erkänna att jag är så pass gammaldags att dethär fenomenet irriterar mig. Jag förstår ju att det kommer från sms- och messengerspråk, men i andra sammanhang passar det inte.


  2. Det är f1 ql och innovativt med sådana förkortningar! Minns att skejtarna på min skola klottrade sk8 och jag tyckte att det var löjligt för att man kunde tro att de gillade att skotta.

    Att använda siffror istället för bokstäver har funnits länge inom datorvärlden, då främst som ersättning för bokstäver och inte ljud. Så här till exempel: 3mil (=Emil. Trean ser ju lite ut som ett E. 0 används istället för o, etc.)
    Detta gör man för att orden inte ska gå att hitta i sökmotorer. Söker man på Emil hittar man inte 3mil, men vi människor (som ju är mycket smartare än datorerna) ser direkt vilket ord det är fråga om.

    Fenomenen kallas för Leet (eftersom LEET, eller 1337, är ett ord som används inom onlinespel och annat för att säga att man är duktig, alltså ELIT.) och det finns en wikipediaartikel om det här: http://sv.wikipedia.org/wiki/Leet (med en lista på siffror och tecken man kan använda istället för bokstäver).


  3. Hej. Jag hittade din blogg och märkte att vi har samma intresseområdet. Dina skrifter är högstintressanta. Eftersom du kommer från Österbotten (där jag också är född förresten)tror jag att du förstår finska också och kan titta vad jag har skrivit om språket.


  4. kicki, nej det gäller förstås att veta i vilka sammanhang sådana ord passar… Det intressanta är att sådana här ord också använts innan sms-tiden… Gr8 dök upp i mitt liv ca fem-sex år innan mobiltelefonen och sms-språket…

    Emil, oj – du har minsann koll på det här – kul!! :) Tack för Wikipedia-länken, det var intressant! :) Jag tycker att det är oerhört fascinerande när man leker med språket… :)

    kirlah, välkommen hit! :) Din blogg verkar intressant, ska titta närmare på den! Mina finskakunskaper är inte riktigt vad de borde vara, men jag övar gärna upp mig mer – och vad är då bättre än att få läsa om språksaker på finska…? :) Tack för länken också!


  5. […] « Komparativ eller superlativ? W8 21 maj 2008 Förra veckan efterlyste jag sifferord/uttryck… Idag fick jag minsann svar på den efterlysningen. En högstadieelev kom till mig (läraren […]


  6. C u l8er! But b4 u go, i need 2 tell u… u r 2 qt 2 b str8.


  7. Stina, oj det var en hel del det… Tack för de exemplen! :)


  8. När jag flyttade till ett franskspråkigt land för åtta år sedan såg man ibland annonser för begagnade bilar där det angavs att de hade K7. Det dröjde länge innan jag bregrep att det uttalades K sept dvs ka-sett och att det innebar att de hade kassettbandspelare. Det ser man inte nu längre!

    (Hej förresten, jag kom hit för att jag googlade på imperfekt och preteritum)


  9. Jorun, hej och välkommen hit! :) Och tack för din kommentar! K7 var ju jättekul!! :)



Kommentera

