h1

Personal

5 maj 2008

Det blir visst lite glest mellan inläggen numera, men det händer rätt mycket annat för tillfället… Fast jag språkantecknar och -observerar för fullt ute i vardagslivet.

En sak som jag sett en hel del den senaste tiden är ordet personal använt på ett lite konstigt sätt. Jag är säker på att många av er känner igen exempel som Vi har 40 personal på vår skola och 4 personal är sjuka idag. För mig låter det konstigt. Personal kan man inte räkna, utan det är ett kollektivt substantiv. Varför inte säga/skriva anställda eller personer eller något liknande om man anger antalet?

Jag är i allmänhet ganska tolerant mot nymodigheter, men 80 personal är en nymodighet som jag inte gillar – eller så har jag bara inte vant mig än…

9 kommentarer

  1. Jag ogillar det också! Jag tycker att känns så oerhört opersonligt; som att det inte är människor man pratar om.


  2. det låter inte bra i min mun trots att jag inte är någon språkkännare.


  3. Jag kan helt bra t.ex. fråga hur mycket personal det finns på ett ställe, men aldrig säga att vi har 40 personal. Kanske vi har 40 i personalen…


  4. Vilket sammnträffande att du skriver om just personal! Tänkte på det just i morse när jag åkte till jobbet. Det förekommer endast i Sverige har jag märkt. I svenskfinland skulle vi aldrig säga att vi är 25 personal, utan vi har 25 i personalen eller vi är 25 personer.


  5. Markus, ja jag håller med om att det låter opersonligt! Bra beskrivning…

    C, nej det låter inte bra helt enkelt… Det är väl ungefär som att säga ”det var tio folk där” (istället för ‘människor’ eller något liknande)…

    ia, ja mycket funkar ju eftersom man använder mycket med icke-ränkebara substantiv (t.ex. personal, folk), medan många används med substantiv som man kan räkna… 40 i personalen skulle jag också kunna tänka mig…

    kicki, kul sammanträffande! :) I Sverige verkar räkneord + personal vara ganska vanligt just nu… Skönt att det inte spritt sig till Svenskfinland… :)


  6. Hm, det där trot jag att jag gör mig skyldig till själv emellanåt. Om jag funderar på saken så tror jag att det är för att vi personal talar om oss själva som just personal.

    Om jag talar om personalen med tanke på en mer personlig relation så säger jag kollega. Men talar jag om personalen mer organisationsmässigt exempelvis vad gäller personaltäthet och så så kan jag räkna även personal.

    Att en organisation har 40 personal skulle jag dock aldrig jag säga men väl att 4 personal är sjuka. Jag tror jag ser det som nån sorts talspråklig markering för ”organisationsmässighet”. På nåt sätt känns det fel att kalla mig själv och mina kollegor för anställda förutom när det gäller anställningsbevis och tillsvidare tjänster och så vidare. Däremot kan vår arbetsgivare etc. kalla oss för anställda. Min kollega är dock inte MIN anställda men väl en personal i likhet med mig själv.


  7. Ogillar också det ordet…”en personal krockade igår” sa dagisfröken en dag. Lät ju bara heltokigt. Men snart slipper man ordet, hoppas jag ;)


  8. Tror tyvärr inte att vi slipper det ordet, för det används på samma sätt till och med i nyhetssändningarna.


  9. Lena, intressant att läsa din kommentar! :) Det väckte lite nya tankar hos mig… Kanske det bara är för att jag är ovan vid det som jag inte riktigt gillar det…?

    Maria, ja – om inte ordet dyker upp i Österbotten så småningom… :) Man vet aldrig…

    kicki, aha – det har jag inte märkt. Kanske för att jag aldrig ser på tv-nyheter längre (eftersom vi lånat ut tv:n)… Nåja, ordet (eller snarare användningen av det) kanske är här för att stanna…



Kommentera

