h1

USB-minnen

27 april 2008

Jag minns när jag för första gången hörde talas om USB-minnen. Det var när jag bodde i Åbo, vårvintern 2004. Min kämppis hade köpt ett och var mycket fascinerad av det. Kort därefter skaffade jag också ett – eller snarare så var det väl mamma som köpte det åt mig… Tror att hon betalade 50 euro för ett USB-minne på 128 mb. Lite andra priser är det som gäller nu… :) Tack och lov.

Kärt barn har många namn, ja. Några av de uttryck som jag hört för denna fantastiska lilla manick är fickminne, memory stick och så min favorit minnepinne. Fast för min del blir det oftast USB-minne, av gammal vana. Tråkigt nog… Jag borde kanske börja säga minnepinne eller något annat lika roligt istället.

Fast nu är jag förstås nyfiken på vad ni säger – och vad ni hört andra säga… :)

16 kommentarer

  1. Minnespinne har jag hört, tror att det är det som används i HBL:s lördagsbilaga Volt (läsarbrev kan blönas med en ”voltig minnespinne”).

    Jag är nog också tråkig och pratar om USB-minnen… Fast dte blir inte så ofta, eftersom jag inte ens äger ett dylikt.


  2. Minnessticka eller bara stickan. Sätt det på stickan!


  3. usb-minne, usb-sticka, minnessticka, sticka. kärt barn har många namn. jag har förresten också ett usb-minne på 128 mb. det var du som introducerade usb-minnet åt mig. jag betalade nog inte fullt så mycket som 50 € för mitt, men kanske 30 då jag köpte det hösten 2004 då jag skrev slutarbete. men många av mina klasskompisar använde nog diskett då ännu. det gör knappast nån i dagens läge.


  4. Jag använder lite allt möjligt: usb-minne, stickon, pinnan, minnepinne… Undrar om det inte var jag som lärde dig benämningen minnepinne?:)


  5. Jag pratar nog alltid om USB-minne. Det är ju trots allt väldigt beskrivande och mest korrekt? Jag brukar försöka kalla saker det de egentligen heter, fast iofs brukar jag kalla Pepsi Max för Pepsi Smask ibland men då försöker jag väl mest vara lite rolig.


  6. Ika, kul att du också hört minnespinne! :)

    kicki, aha – sticka har jag nog också hört någon gång, hade glömt bort det… :)

    Netta, tack för alla de benämningarna! Kul! :) Nu när du säger det så kommer jag ju faktiskt ihåg när du köpte ditt usb-minne – kul! :) Och ja, inte saknar man disketterna inte… :)

    ia, ja det kan hända att minnepinne kommer från dig… :)

    Matias, ja, det finns onekligen en poäng i att kalla saker och ting vid dess rätta namn – det blir ju tydligast då. Samtidigt tycker jag att det är kul med de kreativa benämningar som dyker upp också… :)

    Pepsi Smask var förresten nytt för mig – kul! :)


  7. Jag är också tråkig och säger USB-minne. ;)


  8. När jag var liten skrev vi minnesverser åt varandra. En av de mest fantasilösa var: ”Låt mig sitta i ditt minne, på en liten liten pinne, och när pinnen blir för kort, ramlar jag ur minnet bort.” Nu är det ju högaktuellt med funderingar kring hur säkra ”minnespinnarna” är när det gäller lagring av foton. Det kan bli så att vi helt konkret faller bort ur minnet efter en tid!!


  9. Influerad av vissa andra kommentatorer säger jag också USB-minne, även om jag håller med om att minnepinne skulle vara skojigare… :) När jag röjde i mina skrivbordslådor för några månader sen hittade jag en diskett med en säkerhetskopia av någon tidig version av min gradu – det fick mig att inse att jag hade hållit på läänge med den…


  10. Eh, nu såg jag att jag kommenterat i Matias namn… till mitt försvar, det brukar vara mina uppgifter som är automatiskt inställda… :)


  11. Elisabeth, vi tycks vara ganska många som säger USB-minne… :)

    Yvonne S, jag känner igen den versen… :) Mamma har också sådana där minnesböcker. Intressant koppling mellan minnepinne och minnepinne! :)

    Mia, :) ja det är inte lätt med färdigsparade inloggningsuppgifter… :) Och oj – gradu på diskett… Hm, skönt att den är färdig nu då! :) Jag skaffade mitt USB-minne (och datorn också för den delen) när jag började med min gradu, men prosemiuppsatsen (förstadiet till min gradu, typ) skrevs på disketter…

    Ja, vi verkar vara många som håller oss till USB-minnen, och visst finns det många fördelar med det uttrycket, även om det inte är särskilt roligt och nyskapande… :)


  12. Jag pratar nog mest om stickan när jag syftar på USB-minnet.


  13. USB-minne, USB-sticko eller bara sticko.


  14. Kajsa, kul med stickan! :) Tror inte att jag hört det användas i Sverige… :)

    jukk, stick-uttrycken verkar alltså vara rätt vanliga i Österbotten – kul! :)


  15. Stickan, eller sticko naturligtvis, minnesstickan går också.


  16. C, kul med ännu fler som säger något med sticka! :) Jag gillar det!! :)



Kommentera

