h1

Hemska tider

1 april 2008

Hemska tider är ett uttryck som jag använder när jag är upprörd, arg eller ledsen. I höstas hade jag en period när det första jag sa när jag vaknade på morgonen (när jag blev brutalt väckt av väckarklockan) var just hemska tider, det blev liksom så helt automatiskt… Jag kanske inte hade en helt idealisk tillvaro just då… :) Mycket jobb och studier på gång samtidigt, typ.

Nu är det rätt länge sedan jag använt uttrycket, men idag hade jag god lust att göra det. Och jag misstänker att hemska tider-reaktionen kan dyka upp imorgon bitti också, för jag måste stiga upp så okristligt tidigt. Jag har nämligen fått jobb, i alla fall för den här veckan. Ett vikariat i en sexa, med lite timmar i franska på högstadiet också. Och ja, den här dagen kändes verkligen som hemska tider… Jag kände mig inte direkt som lärare utan snarare som barnvakt, polis, medlare i alla möjliga konflikter och ja, jag vet inte allt. Improvisatör också… Men jag hoppas det går bättre imorgon. Det tror jag att det gör… Det kan i alla fall inte gå sämre än idag, känns det som…

Men själva grejen med hemska tider… Jag svär så gott som aldrig, men istället blir det ju en del andra kraftuttryck… Ett annat ganska kul kraftuttryck bloggade jag om för snart ett år sedan.

Vilka uttryck använder ni när ni behöver avreagera er? Jag är inte ute efter vanliga svordomar, de har jag hört tillräckligt av i skolan idag, utan mer kreativa uttryck…

16 kommentarer

  1. Jag svär ungefär som Kapten Haddock. ”Bomber och granater” och sånt :) Farmor svär alltid ”Jävlar i havet”.

    Men när det handlar om tillmälen har vi i familjen i åtminstone två generationer använt ”Studieblyg” om ”dum i huvudet”. Liksom ”begåvad med alternativ intelligens”.

    Anfäkta och anamma!


  2. jag brukar använda ordet arma, t.ex. arma dagar, arma människa… eller bara säga voi hoho!


  3. Din mjölkbakade vetebrödssemla, den hade jag glömt – började nästan skratta högt när jag läste ditt gamla inlägg. :D Hemska saker kan jag säga, mest när jag är irriterad och ska till att låta lite sarkastisk. Ett kraftuttryck från mommo: Grön Amerika [gröön amirika] – fast jag har aldrig hört henne använda det på riktigt. Har inte den blåblekaste (grönblekaste) aning om vad historien bakom det är…

    Och lycka till med resten av veckan!


  4. Arma dagar,hemska saker, söta öde, herre min tid, ”men nåo va he fan”, ”förbannadi ong”, ”men nåo va he tusan”…
    Det finns många som synes:)


  5. ett kraftuttryck jag önskar att jag använde oftare är ‘förmårrat’. överlag tycker jag det är intressant hur (fantasy)författare anpassar kraftuttryck till att passa in i deras skapade värld, jk rowling använder t.ex. merlin mycket, som i ‘merlin’s beard!’ och ‘in the name of merlin’, och tove jansson har ju då ‘förmårrat’.


  6. Mackan, intressanta kraftuttryck och tillmälen – särskilt studieblyg och begåvad med alternativ intelligens var ju rätt speciella… :) Just betydelsen ‘dum i huvudet’ tenderar det att finnas ganska många uttryck för… Jag gjorde en undersökning om det i en åttondeklass under en praktikperiod för några år sedan, borde kanske leta fram den listan… :)

    ia, ja arma är ju fenomenalt bra, faktiskt!!! :) Kommer du ihåg arma tur? Jag antar det… :)

    Till er andra: vi spelade Alias, och en av våra kompisar skulle förklara armatur. Då sa hon ”om man vinner på Lotto så har man en…”… :)

    Och ja, voi hoho, det är också bra. Fast det använder jag inte längre… Inte så ofta i alla fall… Det känns inte riktigt så naturligt att använda det i Sverige… :)

    Mia, ja visst är det kul det där med vetebrödssemlan!! :) Och mjölkbakade, ja, om man bakar med mjölk så blir det ju lite mildare, inte lika hårt som med vatten, så kanske personen ifråga var lite mesig eller nåt… :) Grön Amerika var ju rätt kul, kreativt! :) Undrar också var i hela världen hon fick det ifrån… :)

    TACK för lycka till-et, det behövs!!!

    kicki, ja, det var många – tack för dem! :)

    Hehe, det känns rätt som om jag lär känna er bloggläsare lite bättre genom de här kommentarerna – såna här saker får man ju kanske inte höra när man bara är ytligt bekant med folk… :) Om man inte råkar i gräl med dem genast, alltså…

    emma, ja förmårrat är ljuvligt! :) Det ÄR fascinerande med kraftuttryck i skönlitteratur, det håller jag med om! :) Förmårrat känner jag ju igen… Har dock läst lite för lite Harry Potter…

    Nu börjar jag ju fundera på vad jag själv säger – det är nog mest hemska tider faktiskt… Och arma ja, men det använder jag typ bara på dialekt, jag tror inte att jag brukar använda det här i Sverige… Men det är rätt kul att höra vad folk som inte brukar svära brukar säga istället… Fammo brukar dra till med (oj) jemmel typ om något inte går som det ska…

    Min man, en hängiven beundrare av Kalle Anka, hittade ett kul kraftuttryck i en gammal (!) Kalle häromveckan, nämligen förzinkat (också), och det som var riktigt roligt var att min man berättade att precis så brukar hans pappa också säga… :)


  7. jag kör med ”reve”, och ”förbannat också”. ( tyvärr händer det att det blir så grovt som ”asshåli” också men ytterst sällan, jag skämms lite)


  8. c, tack för att du delade med dig av dem! :)


  9. Måste bara tillägga ett annat uttryck som jag med flit har importerat norrifrån: raati!

    Hoppas förresten att det har gått bättre med eleverna de här senaste dagarna!:)


  10. ia, kul! :) Det ordet är ju inte direkt från mamma, utan nog ännu längre norrifrån… :)

    Och ja, idag gick det lite bättre med eleverna. Fortfarande kaos, men ändå hanterbart… Funderar på att tacka ja till en vecka till, men vi får se…


  11. Vet du att ”hemska tider!” får mig att le för att det är så du? :)

    Jag har kommit på mig med att svära på engelska (och riktigt fullt dessutom) några gånger. Tror att det är för att jag är så starkt uppfostrad till att inte svära att jag om jag uttalar en svensk svordom känner mig som om jag skulle vara skådespelare, ungefär.

    men kraftuttryck jag använder… Har funderat över det här, och kom på dessa: Men öde!, skit, skrothop, dynjon (de sistnämnda helt klart inspirerade av lillebror och ofta i hans sällskap). Pappa brukar ibland använda uttrycket anagga. Jag minns att jag har frågat honom vad det egentligen är, och han sa att tja, det är väl en mildare form av anamma. Ja, man härstammar ju från båda hållen från familjer där det inte svärs, och jag kan tänka mig att viss kreativitet har behövts för att komma på alternativ. Mamma säger ödeste eländen, men det är inte helt på allvar.

    Din beskrivning av vikariejobbet får mig att nicka ack så instämmande. Det är ungefär som att vara eftistant. Man är städerska, konfliktmedlare, tröstare, polis, utskällare, aktiverare, tjatmoster, informationscentral och hopprepsvevare, allt i ett.


  12. Ika, är det sant?? Är det ett uttryck som jag använt länge?

    Och ja, tröskeln för att svära på andra språk än sitt eget är nog lägre… Orden har liksom inte riktigt samma laddning på andra språk…

    Kul att du nämner dynjon! :) Det används flitigt hemhemma, särskilt av den yngste i familjen! :) Min andra bror brukar använda kraftuttrycket bengan, har ingen aning om varifrån han fått det… Borde fråga honom om det…

    Ja, jag känner igen mig i din beskrivning av eftisjobbet! :)


  13. Nu kan jag ju inte gå ed på att du har använt det här uttrycket länge, men med tanke på min reaktion är det förmodligen så. Alternativt passar uttrycket dig kusligt bra. :)


  14. Ika, det var verkligen intressant att höra/se din reaktion på mitt hemska tider… :)


  15. Alternativ till dynjon i samma kategori är sjiitin och jag använder båda emellanåt:) Scheisse på tyska, paska på finska och shit på engelska, så det är använbart på flera språk.


  16. kicki, ja, det händer också att jag använder de uttrycken, men jag har blivit lite försiktig med den engelska varianten, efter att ha tillbringat rätt mycket tid tillsammans med engelskspråkiga människor och förstått att det är VERKLIGT fult att säga så på engelska.



Kommentera

