h1

Boktips om Tornedalen

27 mars 2008

Radion står på i bakgrunden och i P1 Radioföljetången läser Bengt Pohjanen ur sin självbiografiska bok Smugglarkungens son (2007). Om Tornedalen, om meänkieli, om språk. Jag lyssnar inte aktivt, men jag njuter av Pohjanens vackra språk, det låter som finlandssvenska men ändå som sverigessvenska. Det känns liksom lite hemma, fast jag inte har ett dugg att göra med Tornedalen.

Boken verkar intressant, jag kanske skulle läsa den…? Eller lyssna… På sr.se kan man nämligen lyssna på Smugglarkungens son, som ska sändas i 23 avsnitt. Hittills finns bara två avsnitt där, men fler kommer vartefter (men de försvinner efter 30 dagar, om jag förstått det rätt, så passa på att lyssna medan de finns där).

Pohjanen är (enligt Wikipedia) ortodox präst, författare, översättare och litteraturvetare och jag har stött på hans namn i ganska många olika sammanhang tidigare. En mångsidig person, verkar det som. Jag har inte läst något av hans skönlitterära verk tidigare, men andra texter som han skrivit dök upp under studietiden, har jag för mig.

Jag vet inte riktigt varför jag fascineras så av Tornedalen och berättelser därifrån, men det kanske har att göra med mötet mellan det finska och det svenska… Det känns liksom lite bekant, men ändå inte… Tidigare har jag skrivit lite om Tornedalen och meänkieli här.

3 kommentarer

  1. Jag har faktiskt läst en av Bengt Pohjanenes ungdomsböcker, Dödens ängar, för drygt tio år sedan…

    Intressant uppläsning – du har rätt i att något låter välbekant och främmande på samma gång. Samtidigt tycker jag att det finns en liten finsk underton i uttalet…


  2. Ika, ja välbekant och främmande. Jag inser nu när jag lyssnat mer att det ju inte direkt låter som finlandssvenska, men att man nog hör finskan i bakgrunden… Det är vackert, tycker jag! :) Jag har lyssnat på de delar som ligger ute på sr.se nu, och ska fortsätta lyssna sen när det kommer fler delar, tror jag. Kul att du läst något av Pohjanen! :)


  3. […] « Cv Remont 15 april 2008 För några veckor sedan tipsade jag om Bengt Pohjanens självbiografiska roman Smugglarkungens son. Nu har jag hunnit lyssna på nästan alla delar som sänts i radion hittills, och det är rätt […]



Kommentera

