h1

Boklådor

19 mars 2008

BoklådorEn boklåda har för mig alltid varit en låda fylld med böcker, men för flera år sedan fick jag lära mig av en av mina svenska vänner att det även kan betyda ‘bokhandel’. Och sedan dess har jag faktiskt hört det i den betydelsen lite då och då, senast nu i bokreatider. Intressant ord, tycker jag! :)

När vi var i Paris på semester för några år sedan såg jag faktiskt något
som påminde mig om ordet boklådor. Längs med Seine fanns lådor som var stängda nattetid och som på dagarna öppnades och blev små affärer där det såldes – just det – bland annat böcker. Jag var bara tvungen att fånga detta på bild… :)

Bokreatider är det alltså, eller bokrean kanske börjar vara över nu?? Jag har konstaterat under den senaste månaden att det är ganska bra att flytta i bokreatider, för man blir liksom mindre benägen att plocka på sig ännu fler ägodelar då… :) Men några fynd blev det i alla fall, och jag är säker på att det finns anledning att återkomma till dem i något blogginlägg.

Boklådor i betydelsen ‘bokhandlar’, känner ni till det? Använder ni det?

Själv måste jag säga att det första jag tänker på när jag hör boklådor är de bruna flyttkartonger som just nu (bokstavligen) omger mig där jag sitter vid vårt skrivbord och tittar ut i snöyran (och jag som trodde att vi flyttat ner till våren…).

Ha en fin påsk! Det kanske inte blir sååå mycket bloggande för mig i helgen, men vi får se… :)

6 kommentarer

  1. Jag avskyr ordet ”boklåda” i betydelsen ”bokhandel”. En låda är en låda, liksom. ;)


  2. Nej, en bokhandel är en bokhandel och en låda är en låda för mig. Boklådor kan vara otroligt tunga när man flyttar, så då önskar man att det inte fanns så många av dem.


  3. Jo, har hört boklåda i betydelsen bokhandel, men det känns främmande – jag skulle inte använda ordet för annat än det du sitter omgiven av just nu! :) Har för mig att jag hört att ”boklåda” i betydelsen ”bokhandel” kommer från tyska Laden (affär). Någon annan som hört den förklaringen?


  4. första gången jag stötte på ordet boklåda var i Åsne Seierstads ”Bokhandlaren i Kabul” och trodde först att det vara en låda med böcker. Allt eftersom man läser noken så förstår man att det är mer än bara en låda. I övrigt så har jag inte stött på boklåda. Över till mommo och moffa benämning och närpesbor. Det var nog ara så att mina bekanta därborta är väldigt traditionsenliga av sig och använde därför mormor (de hade alltid kallat dem så i nom familjen)osv. men sa nog att deras vänner där benämner sina mor- och farföräldrar som mommo och moffa, fammo och faffa.


  5. Jag lärde mig det där med boklådor för några år sedan, och bara för att det låter så roligt använder jag det till och från.


  6. Maria, intressant att höra din reaktion! :) Och ja visst, en låda är ju en låda… Men böcker brukar ju åtminstone ibland kunna ligga i lådor i bokhandlar…

    kicki, ja boklådor är tunga… Jag packade dock ganska få böcker i varje låda, lätt att bära men nackdelen är ju att böckerna är utspridda i såååå många lådor nu så man kan inte direkt hitta den man vill ha…

    Mia, intressant med kopplingen till tyska! :) Det hade jag ingen aning om… :)

    c, aha, så det talas om boklådor i den boken? Då borde jag alltså ha stött på ordet redan då, men jag tolkade det säkert som just en låda med böcker, för att boklåda också kunde betyda ‘bokhandel’ lärde jag mig nog efter att jag läste den boken… Men tänk vad mycket man lär sig när man läser skönlitteratur! :)

    Intressant med mommo-upplysningarna! :) Jag fick nu i helgen veta att min mamma kallade sina mor- och farföräldrar just mommo och sånt, medan min pappa kallade sin mommo mommo men farföräldrarna farmor och farfar, så där var det lite skillnad :)

    Elisabeth, jag håller med – det är ett roligt ord! :) Fast jag har inte kommit så långt att jag börjat använda det än… Men kanske snart, vi får se :)



Kommentera

