h1

Mjuka leksaksdjur

13 mars 2008

Ett problem som jag då och då stöter på är vad man ska kalla mjuka leksaksdjur. Björnar vållar ju inga problem, det är ju helt enkelt en nalle. Men hur är det om leksaksdjuret är en bläckfisk, en orm eller en kamel? Kan de också kallas nallar…? Nja… Vad ska man då kalla alla mjuka leksaksdjur? Frågan brukar aktualiseras när jag tittar på min systers imponerande samling av sådana här saker… Idag dök funderingarna kring detta problem upp igen när jag läste Vasabladets artikel om samarbetet mellan H&M och Marimekko… Där talades det om mjukisnalle. Och ja, det var en björn i Marimekkomönster.

Men mjuka djur i allmänhet, vad ska man kalla dem? Gosedjur kan man ju säga, eller kramdjur – det är sött, tycker jag! :) Mjukisdjur säger jag ibland…

Vad säger ni? Är nalle gångbart om andra djur än björnar också, eller vad ska man säga?

Jag minns att jag funderade på samma sak när jag bodde i Norge. Nalle heter bamse på norska (om jag inte minns helt fel :)), och jag kommer ihåg att jag där också blev osäker på vad jag skulle kalla de djur som inte var björnar…

Jag är nyfiken på era kommentarer… :) Kanske kan vi lösa detta problem tillsammans.

13 kommentarer

  1. När jag var barn sa jag och folk omkring mig kramdjur. Nu har jag lärt mig att använda mjukisdjur också, det känns som om mjukisdjur är ett ord med bredare gångbarhet. I höstas läste jag Tim Davis mycket ombloggade och hårdmarknadsförda roman Amberville som handlade om just sådana här tygvarelser, och han envisades med att kalla dem mjukdjur, vilket irriterade mig lite genom hela läsningen.


  2. Tja, jag använder nog bara mjukisar. För allt som är lurvigt och luddigt och djurliknande. :) Nalle reserverar jag för björnar…


  3. Ika, mjukdjur tror jag inte att jag hört förr, gillar mjukisdjur bättre… :)

    Mia, mjukisar var också en ny variant för mig – tack för den! :)


  4. kramdjur säger jag oftast, men också mjukisdjur förekommer. en nalle är absolut en björn!


  5. Gosedjur har använts mest hos oss och Dottern hade otaliga … Mjukisar för mig är mjukisbyxor eller joggingbyxor!


  6. Jag trodde att det enda man använder är gosedjur, men nu inser jag att det finns massor med andra ord. Tänk att något som man själv tycker är så självklart, inte är det egentligen.


  7. Netta, då använder vi samma ord du och jag :)

    Månn, jag undrar om det är så att gosedjur används mest i Sverige…? Intressant att höra vad mjukisar är för dig :) Mjukisbyxor kallades gollabyxor hemma hos oss när jag var liten… :)

    anna, ja visst är det fascinerande!! :) Kommer du från Sverige? Isåfall bekräftar det lite min tanke om att gosedjur är vanligast här…


  8. Gollabyxor – åh, vilket SÖTT ord! Jag har faktiskt aldrig hört det förr, men det får mig att le. :)


  9. Mjukisdjur tycker jag känns bäst. I går när jag skulle kommentera gick det inte alls här på din sida utan det kom bara upp ”Denna sida kan inte visas”. Irriterande, men hoppas det var en tillfällighet.


  10. När jag talar om min samling hemma är det nog nallesamling som jag använder, trots att där finns mycket annat än björnar..;) Däremot är det kramdjur som jag använder som ett övergripande namn i t.ex. dagissammanhang.


  11. Mjukisar – så sa vi mest när jag var liten…. (Inte mjukdjur eller mjukisdjur.)

    Gosedjur låter också bekant.

    Jag sydde och stickade och virkade en hel del såna själv, minns jag nu… Märkliga skapelser med lustiga namn. En turkos valross bl.a. Och massor av små flerfärgade garnmöss – och flera meter långa ormar. Man kunde fläta ihop dem med fingrarna på något sinnrikt sätt.

    :-)

    Charlotte


  12. Ika, ja visst är det sött! :)

    kicki, va konstigt att sidan inte fungerade!! Hoppas det inte händer fler gånger…

    ia, ja jag brukar nog också tala om din nallesamling… :) Men kramdjur är ju ett fantastiskt sött ord…

    Charlotte, kul att höra att du också använt ordet mjukisar! :) Jag har samlat på mig en del mönster på stickade mjukisar/kramdjur/gosedjur/mjukisdjur jag också, men jag har inte börjat sticka någon än… Tror kanske inte att jag skulle klara av det utan hjälp från mamma… :)

    Röda korset i Finland har haft en kampanj där man kan sticka ”hjälpjössar” som sedan skickas till traumatiserade barn, läs mer här: https://www.redcross.fi/ajankohtaista/uutiset/sv_SE/hjalpjosse/ .


  13. Förresten, när jag var hemhemma på påsklov kom jag plötsligt på mig själv med att säga något till mamma om golladjur, och ja – så sa vi faktiskt när jag var liten!!! Mamma bekräftade det… Jag hade glömt bort det… Golladjur och gollabyxor… :)



Kommentera

