h1

Pocketböcker

16 februari 2008

I förra numret av Språktidningen (3/2007) var det en läsare som ställde frågan varför det heter pocketbok på svenska och paperback på engelska… Svaret var att det var ett amerikanskt företag som hette Pocket Books Inc. som på 1930-talet lanserade den typen av böcker. Benämningen pocket books används inte längre i engelskan, men pocket edition används fortfarande för utgåveformatet.

Så ordet pocketböcker kommer alltså från ett varumärke…

Jag gillar pocketböcker. Det har jag alltid gjort. Och nu idag har jag upptäckt att de är betydligt lättare att packa ner i flyttlådor än andra böcker. Alla är lika stora (eller små), behändigt! :) Och så är de inte så tunga heller.

4 kommentarer

  1. Jag gillar också pocketböcker! Och jag har också funderat över varför det heter pocketbok på svenska när det inte göra det på engelska… intressant!


  2. Mia, kul att du fick svar på dina funderingar nu :) Och ja, pocketböcker ÄR bäst.


  3. Nja… vänta tills ni måste skaffa 40-årsglasögon! –
    Är det bara jag som tycker att vissa (tjocka) pocketböcker är svåra att läsa då man ska sitta o böja dem hela tiden för att kunna läsa hela sidan och inte bara yttre kanten??
    Tyngden spelar inte så stor roll för mig för en mjölkbonde flyttar inte så ofta!


  4. Yvonne, ja jag kan tänka mig det… :) Mamma fixar inte heller vilka pocketböcker som helst… :) Och jag håller med om att riktigt tjocka pocketböcker är rätt jobbiga att läsa…

    Va skönt att inte behöva flytta! :) Vi flyttar nu inom de närmaste veckorna, och vet att vi ska flytta en gång till rätt snart också (eller, det beror på när vi får en ”egen” lägenhet), så jag orkar nog inte packa upp allt mellan flyttarna…



Kommentera

