h1

Monoskor

13 februari 2008

För snart ett år sedan tog mamma och pappa hit mina skidor. Nu i helgen när de var här passade jag på att skicka hem skidorna med dem igen, utan att ha använt dem en enda gång… Nu när vi ska flytta till sydligare breddgrader känns det inte så aktuellt med skidor längre… Lite synd, på något sätt.

Men, jag höll nästan på att glömma bort att också skicka med monoskorna, eller monona. Det är ju ingen idé att ha kvar dem om man inte har några skidor… :) Monoskor – så säger jag rätt ofta. Det känns totalt främmande att säga pjäxor. Om jag måste göra mig förstådd och monoskor inte funkar säger jag istället skidskor. Det känns mycket lättare att säga… :)

Monor, monokängor och monoskor finns med i Finlandssvensk ordbok. Det finska ordet är monot. Och visste ni att Mono ursprungligen var ett varumärke? Det hade jag ingen aning om!

Vad säger ni? Pjäxor, monoskor, skidskor…?

8 kommentarer

  1. Skidesko (skidassko?)…


  2. Skidskor numera, men förr när jag var barn kallade vi dem monoskor.


  3. Skidskor. När det gäller monoskor får ordet mig mest att känna lite som man gjorde i lågstadiet när andra slängde sig med ett nytt och häftigt ord som man förstod ungefär, men inte vågade använda själv. Förmodligen kom ordet in i mitt liv just på det sättet, och jag har aldrig riktigt förlikat mig med det. :)

    Sedan det här med pjäxor… för mig är pjäxor helt andra typer av vinterskor, inget som i första hand är förknippat med just skidor. Såvida de inte heter slalompjäxor, då ser man ju en tydlig koppling.


  4. Pjäxor! Monoskor hade jag aldrig förstått vad det betydde. ;D Intressant med förklaringen också.


  5. För oss finlandssvenskar är ju pjäxor något annat, dvs gjorda av mjukt naturfärgat läder, ett kort skaft och med en liten näbb.


  6. Skidskor, eller egentligen ”skidäskoan”. Men monor och monoskor är nog också bekanta. Jag skulle säga att äldre generationer använder det mera, men om du, My, också använder det så håller ju inte den teorin. Min man använder för övrigt ett par gamla skidskor som vanliga skor nu. Man ser inte direkt på dem att de är skidskor, utan de ser mest ut som ett par gamla, coola skor. :-)
    Pjäxor är för mig just såna i naturfärgat läder och näbb, men jag tycker till skillnad från kicki att de kan ha både korta och långa skaft. Jag associerar också till samer, använder de kanske såna?


  7. skidskor heter det och hade faktistk aldrig hört talas om nå monoskor fram tills i dag nä’r jag läste ett reklamblad som kom med posten. Där annonserades skidpaket ut vilket innehöll monoskor. Trodde först att det var något låneord? från finskan igen men nu har du ju get förklarigen. Trevlig vändag!


  8. Mia, det var en ny variant för mig :)

    kicki, intressant att ni använde monoskor förr!

    Ika, ja jag känner igen mig i den känsla du beskriver! :) Det finns många såna ord!! Men för mig är monoskor inte ett sånt, utan faktiskt ett ord som jag fått med mig hemifrån… Och jag skulle tro att det är mest från mamma, och mest i formen monor (monona)… Jag förknippar det liksom mer med mamma än med pappa… :)

    Elisabeth, nä jag kan tänka mig att man inte har en aning om vad monoskor är om man inte känner till det… :) Ganska obegripligt ord!

    kicki, pjäxor ja… Jag förknippar det med någon sorts sko men jag hade inte kunnat beskriva exakt hurudan sorts sko det är…

    Netta, intressant med tanken om att monoskor är ett lite äldre ord. Det stämmer ju rätt bra överens med det kicki skrev om att de sa det när hon var barn… Jag har fått ordet från mamma, är jag ganska säker på, så det stämmer ju egentligen rätt bra då också att det kanske är mest lite äldre folk som använder det. Det är inget ord som jag lärt mig av folk i min ålder…

    c, tack för vändagshälsningen! :) Hoppas du också hade en trevlig vändag! Intressant att monoskor förekom i reklamen!! Intressant också att det var nytt för dig, det verkar ju lite som om det användes mer förr än nuförtiden.



Kommentera

