h1

Fastlagssemlor

5 februari 2008

Idag är det då den där dagen igen när man som finlandssvensk i Sverige inte riktigt vet vad det är man äter – fastlagsbullar eller semlor… En intressant blandning av dessa ord hörde jag dock i kyrkan i söndags av en annan finlandssvensk – han pratade om fastlagssemlor. Det gillade jag! :) Det är kanske det jag borde börja säga… :)

Både i år och ifjol har det dock hänt att jag helt automatiskt talat om semlor här hemma med min man… Hm, man blir lite påverkad av att bo här i landet… :) Fjolårets fastlagsbulle/semleblogginlägg kan ni förresten läsa här

Och nej, det har inte blivit en endaste semla (oj nu skrev jag det igen… fastlagssemla menar jag ju :)) för mig idag. Däremot blev det två stycken i söndags, så det kanske räcker för i år… :)

PS. Kommer jag ihåg fel eller är det också Runebergsdagen idag? Vad har ni borta i Finland då ätit idag – fastlagsbullar/semlor/fastlagssemlor eller Runebergstårtor? Det är ju inte precis ofta som de infaller på samma dag…

13 kommentarer

  1. Det lär vara första gången sedan 1913, och kommer att hända igen år 2160 – så det här är nog enda gången man får uppleva det.
    Fast jag har inte ens ätit vare sig fastlagsbulle eller runebergstårta. Åt dock en fastlagsbulle i söndags på Domkyrkotorget, och firade Runebergsdagen genom att sjunga Jag sitter källa vid din rand för mig själv i morse. :)


  2. Ika, oj va speciellt :) Och jag som inte ens insåg förrän sent igårkväll att det var Runebergsdagen… Borde kanske baka runebergstårtor i helgen… :)


  3. Tänkte bara tillägga att första maj och kristi himmelsfärd också är på samma dag i år. Hur osannolikt är inte det? =)


  4. Nja, kanske inte så speciellt, utan mer ett uttryck för min typiskt finlandssvenska skoltid. Jag minns att vi sjöng den och Säg mig du lilla fågel med en för tillfället ihopsatt skolkör Runebergsdagen i nian, och vissa ränder går tydligen aldrig ur.


  5. jag åt två fastlagsbullar i tisdags. ingen runebergstårta. egentligen tycker jag inte så värst mycket om bageribakade r-tårtor och orkade inte baka egna, så det blev bara fastlagsbullar i år. gott var det!


  6. Jag har varken ätit fastlagsbullar (alltså feittisdasbullona…) eller runebergstårtor hittills, men börjar känna ett stort sug! Men vi ska hem till Purmo i helgen, så jag kan alltid hoppas att mamma eller konditorsyrran bullar upp med något.


  7. Här på coop sålde de semelbulle. Haha, jag köpte dock ingen.


  8. Joanna, ja jag märkte det när vi höll på och planerade terminen :) Rätt speciellt, faktiskt :)

    Ika, ”Jag sitter källa vid din rand” minns jag också att vi sjungit i skolan, men ”Säg mig du lilla fågel” tror jag inte att jag har hört (kan inte komma ihåg den i alla fall…). ”Modersmålets sång” är ju en annan sån där sång som liksom sitter kvar vissa dagar om året… :) Typisk finlandssvensk skoluppfostran, ja! :)

    Netta, ja det var länge sen jag bakade egna runebergstårtor, men jag minns att jag gjorde det åtminstone en gång i Åbo. De godaste fastlagsbullarna säljs på butiken i hembyn!! (eller såldes förr i alla fall… :)) Inget slår dem!

    Mia, det låter ju lovande inför helgen… :) Vi har både Sverigesläkt och Finlandsläkt på besök i helgen (kommer ikväll) så det vore ju en bra anledning att bjuda på något extra gott (t.ex. runebergstårtor), men det är lite ont om tid att baka bara…

    Maria, haha, det var en ny variant!! :) Kul ord!


  9. Jag tror att det i Sverige finns de tre standardvarianterna fastlagsbulle, fettisdagsbulle och semla. De kan kanske ha haft olika regional användning från början? Själv använde jag alltid ordet fastlagsbulle i min barndom (Småland), men har sen mer och mer gått över till semla. Kanske har det skett en utveckling mot att semla blir allt vanligare på bekostnad av de andra varianterna?


  10. Kändes ju lite konstigt att nästan vara tvungen att välja mellan de båda bakverken och då vinner nog runeberg.


  11. TEE, kul att du också använde fastlagsbulle! :) Mitt intryck är nog att semla är det vanligaste ordet just nu, lite konstigt för oss finlandssvenskar eftersom semla för oss är en fralla. Fast vi har lärt oss av Ture Sventon vad semla är i Sverige :)

    C, ja runebergstårtor är goda, det är det… :) Och semlor/fastlagsbullar säljs ju i affärerna under så lång tid så dem får man ju större chans att äta andra dagar också…


  12. Här kommer jag ett år för sent… Jag ville bara påpeka att alla nere i Skåne (inklusive mig själv) verkar säga fastlagsbulle.


  13. M, det var roligt att höra! :)



Kommentera

