h1

Verbböjning

1 februari 2008

Det är så kul att se hur lyckliga nybörjarstudenterna blir när de upptäcker att vi inte böjer verben enligt person i svenskan, utan att de ser likadana ut oberoende av vilket subjekt man har. Jag läser, du läser, han/hon läser, vi läser, ni läser, de läser. Fantastiskt!

Fast snart kommer de att märka att det finns annat i svenskan som är desto mer komplicerat (t.ex. plural av substantiv). Men just nu njuter både de och jag av hur enkelt det är med verbböjningen, än så länge.

Det är så otroligt kul att jobba med nybörjarundervisning. Studenterna lär sig så mycket och så snabbt. För två veckor sedan kunde de så gott som ingen svenska – nu kan de redan en hel del. Fascinerande! :) Det är mycket glädje i klassrummet just nu. Och det måste man ta vara på. Tids nog blir det svårare och mycket mer frustration…

2 kommentarer

  1. Du kan säga som förriga läraren: ”Dethär ser enkelt ut, men vänta bara tills jag har förklarat saken” :)


  2. kicki, ja precis, så känner jag mig ibland :)



Kommentera

