h1

Sverige?

29 januari 2008

Jag har kommit på en lite komisk sak… Under de senaste månaderna har jag haft totalt fem nybörjargrupper i svenska, och jag gör samma misstag hela tiden. Under första lektionen går vi igenom Hej jag heter… jag kommer från… Och så brukar jag skriva upp alla länder som finns representerade i klassen på tavlan. Nu har jag insett att jag ALLTID missar att skriva upp Sverige – för jag börjar ju med att berätta om mig själv och skriva Finland, och sedan kommer alla elevernas länder Tyskland, Spanien, Frankrike, Iran, Ryssland, Kina o.s.v…. Sen några lektioner senare brukar vi ha en diktamen där Sverige finns med, och då brukar jag inse att vi ju inte tagit upp det på lektionerna. Visst, en del har ju ändå koll på att Sveige heter Sverige, men inte alla vet det… Man kan ju tycka att det vore ganska viktigt att ta upp det i ett tidigt skede av kursen…. :) Men sedan lagom tills nästa nybörjarkurs kör igång har jag glömt bort hela Sverige-grejen igen… Lite dumt. Jag måste bättra mig!

Jag diskuterade det här med en kollega igår och vi skrattade gott åt det… För jag har liksom inte insett förrän nu de senaste dagarna att jag alltid lyckas klanta mig med detta… Hon föreslog att jag efter att jag sagt Jag kommer från Finland skulle inflika ett men jag bor i Sverige. DÅ skulle jag få in Sverige på ett naturligt sätt. Haha, känner mig så dum över att jag gång på gång missar detta. Men jag får försöka göra bättre ifrån mig nästa gång jag har nybörjarelever… :)

 Ha en finfin dag!

2 kommentarer

  1. Haha, det där påminner mig lite om när jag precis börjat med nederländska i Österrike. Läraren talade om hur man sak ”jag heter” och ”jag kommer från Österrike”, så när turen kom till mig hade jag vissa problem, för jag visste ju inte alls hur man sa Sverige på nederländska.


  2. Elisabeth, nej precis, då är det inte så lätt att veta vad man ska säga :) Kul att du läst nederländska! :) Jag har kunnat sjunga ”Ja må han leva” på nederländska en gång i tiden, men kommer inte riktigt ihåg hela sången längre… :)



Kommentera

