h1

Bondbränna

22 januari 2008

Ett sommarrelaterat ord så här mitt i blekaste vintern…

För några år sedan utbrast min svägerska när hon såg min man du har ju värsta bondbrännan. Hon noterade alltså att han var helt vit på överkroppen där t-shirten suttit och sen vääldigt röd i nacken och på armarna. Jag kunde bara skratta, för ja – han såg precis ut som min pappa brukar göra, och han är bonde… :)

Jag gillar ordet. En riktig pärla! :) Och just nu läääängtar jag till solen… och sommaren. Tänk att kunna gå ut utan att behöva oroa sig för att halka och slå sig… Fast just nu är vintern ganska hyfsad här. Vi har i alla fall en del snö och det slaskar inte idag. Det kan man vara glad över! Och jag har inte cyklat omkull än i vinter…

6 kommentarer

  1. Bonnabränna heter det i Småland i alla fall…


  2. I min hemby brukade man förr tala om att man var ”vedärbar” i betydelsen solbränd med inslag av vindeffekten. Alltså såsom bönderna utsattes för väder och vind.


  3. Jag har också fått höra kommentaren bondbränna från en rikssvensk när hon såg mina mörkröda armar, vita upptil från t-shirtens ärm. På mig blir det dessutom väldigt lätt bondbränna eftersom det krävs så lite för att huden ska ändra färg, och dessvärre inte åt det bruna hållet.

    Men jo, bondbärnna är ett väldigt bra ord, kan så tydligt se framför mig pappas partiella solbränna.


  4. TEE, kul! :) Gulligt ord på nåt sätt! :)

    kicki, det ordet hade jag inte hört förr – intressant!

    Ika, kul att du också hört ordet! :) Och ja, visst är det bra! :)


  5. Hemma i västergötland heter det också bonnabränna. Konstigt att se det stavat på annat sätt.


  6. anna, kul att du också känner till ordet! Det verkar alltså vara rätt utbrett… :)



Lämna en kommentar