h1

Spikfika

7 januari 2008

Idag nämnde Johan spikfika i ett av sina blogginlägg. Och vad är då spikfika? Innan man ska disputera måste man i alla fall i Sverige (vet inte hur det är på andra ställen) spika upp sin doktorsavhandling på en anslagstavla för att den ska bli offentlig. Och sedan bjuder man typ alla på institutionen på spikfika. Kul ord, eller hur?

Spikfika är också ett ord som en del av mina forskarstudenter på nybörjarkurserna i svenska känner till… För spikfika verkar vara en riktig höjdpunkt här på universitetet! :) Fika är annars ungefär det första ord som utbytesstudenterna och forskarna brukar lära sig då de kommer till Sverige… :)

Känner ni till spikfika, och känner ni till om avhandlingsspikning sker i Finland också?

10 kommentarer

  1. Aha, nu fattar jag…
    Kul!


  2. Skulle inte överhuvudtaget ha känt till spikandet överhuvudtaget om jag inte nyligen hade läst Maria Langs En skugga blott som Ika tipsade om på Konsonantmylla… Men kul ordbildning, spikfika! :)


  3. spikandet är naturligtvis bekant, liksom fikandet… Men spikfikandet har jag aldrig stött på :) Synd att jag inte har vägarna förbi, men hoppas det skall smaka :) Hälsa Johan!

    Allt gott!


  4. Monica, ja visst är det kul! :)

    Mia, ja, kul ordbildning tycker jag också! :) Annars brukar man i alla fall här i Norrland också kunna tala om gofika, t.ex. på mitt förra jobb hade vi gofika varje torsdag… Och på Johans jobb har de gofika varje fredag, förutom när det är spikfika – då är det extra speciellt! :)

    Tuve, aha – intressant. Kanske spikfika används mest här i stan då?? Och ja, det ska bli gott med spikfika tycker jag :)


  5. jag har inte hört talas om någon spikfika men sen så känner jag inte många doktorander i Sverige. Men jag har nog lyckats närvara på sidan om när de spikat upp en avhandling i UB :).


  6. Det är ett ord jag aldrig hört, men så rör jag ju inte mig i doktorskretsar heller:) Själva ordet är ju hellyckat i alla fall. Kanske någon skulle öppna ett speciellt ”spikfik” (café) för doktorander, men det skulle nog bli ganska glest med kunder där..


  7. Cecilia, oj, det har inte jag lyckats med :) Men jag hoppas få se hur spikandet går till nu ganska snart :)

    kicki, ja visst är det ett bra ord!! :) Kul idé med spikfik… :)


  8. Haha, kul ord. :)


  9. Maria, ja! :)


  10. […] Spikfika: Jag har lärt mig ett nytt ord. […]



Kommentera

