h1

Hoppa

28 december 2007

Under de senaste dagarna har jag lagt märke till att partikeln över i partikelverbet hoppa över tenderar att falla bort… I alla fall bland min mans släktingar…

Följande konversation har ägt rum vid x antal tillfällen de senaste dagarna:
Vill du ha kaffe?
– Nej, jag tror jag hoppar det

Eller:
Vill du spela spel?
– Nej, jag tror jag hoppar

Intressant, tycker jag. Och jag har till och med kommit på mig själv med att säga så…

Har ni lagt märke till detta, eller något liknande?

4 kommentarer

  1. Nej, här hoppar vi ingenting. Möjligen kan jag skippa något, vilket betyder samma sak. Brukar väl mest säga att ”e får va” eller” e je bra sådee”.


  2. kicki, ja just det skippa brukar jag också säga rätt ofta… Förresten vet jag inte om det här hoppa är så utbrett, det kanske bara är folk i min mans famlj/släkt som säger så… :)


  3. Nej då, det är inte bara din mans familj som hoppar. Det används mycket här också.
    Gott nytt år!


  4. Månn, va roligt att höra det! :) Gott nytt år till dig också! :)



Kommentera

