h1

Varumärken

26 december 2007

DN har idag en artikel om varumärken som blivit de etablerade orden för olika saker, t.ex. termos (istället för vakuumflaska). Intressant artikel – läs den här. Kul också att se listan som de gjort över varumärken som blivit etablerade ord.

Jag visste inte att frigolit var ett varumärke, och jag undrar då vad frigolit egentligen heter… Min man föreslår styrox, som ju är det ord vi använder i Svenskfinland… Men nej, enligt Wikipedia är frigolit helt enkelt ‘expanderad polystyrenplast’… Det blev då inte jag så mycket klokare av… Då blir man ju lite nyfiken – är styrox också ett varumärke, eller varifrån kommer det? Någon som vet?

Vi har kommit in på varumärken tidigare här på min blogg, bl.a. i diskussioner om hyla, whiteboard (eller tuschtavla, som jag tycker är ett bättre ord) och plastfolie.

Hela varumärkesdiskussionen är intressant, och det visar ju väldigt tydligt på hur språket formas av omgivningen…

Det vore förresten intressant att kolla hur många eller vilka varumärkesord som tagit sig in i SAOL, men jag har inte SAOL till hands just nu… Så det får bli ett senare projekt…

9 kommentarer

  1. Kommer i hastigheten på ”hoover” som ju är ett dammsugarmärke som i USA fick betydelsen att dammsuga.


  2. kicki, just det ja, det stämmer ju :) Spännande med varumärken som blir vanliga ”ord”, tycker jag :)


  3. Jag har för mig att jag läst någonstans att styrox också är ett varumärke, och det låter ju onekligen väldigt varumärkesaktigt!


  4. Ika, ja det skulle inte förvåna mig om det vore ett varumärke, verkligen inte… Det låter ju så.


  5. svårast för mig är nog ändå trip (tror jag har nämt det förut). Vad är trip egentligen?


  6. Cecilia, ja trip är intressant… För ett varumärke måste det väl vara…? Antar att namnet/märket på saftdrycken kommit till eftersom den är så enkel att ta med sig om man ska ut på en liten ”tripp” :) Och sen har det ju helt enkelt blivit det ord som vi i Svenskfinland använder även om andra små drickfärdiga saftförpackningar… :) Används det på finskt håll på samma sätt, någon som vet?


  7. Var det inte ursprungs-trip som var pyramidformade en period? Jag minns att det fanns sån drickfärdig saft när jag var liten. I så fall hade kanske namnet något med formen att göra, något med de triangulära sidorna…


  8. Ika, ja du har rätt i att den var pyramidformad, det hade jag glömt… :) Intressant teori om kopplingen mellan namnet och formen!


  9. Styrofoam är varumärket i USA och även där har det blivit en typbeteckning för det vi kallar frigolit. Företaget som ägde frigolit skulle ha uppfunnit en kategori för sin produkt – När t ex ”inlines” kom kallades de ursprungligen i sverige för ”rollerblades”, vilket egentligen var ett varumärke. Då ”uppfann” tillverkaren namnet inlines för produkten.



Kommentera

