h1

Jantisk

13 december 2007

I kapitlet En dialogisk grammatik? i boken Samtal och grammatik – studier i svenskt samtalsspråk (2005) återger lingvisten Per Linell* en hel del samtalsutdrag (jätteintressanta, naturligtvis!) och i ett av dem är det en som säger något om det jantiska Skandinavien (s. 247). Har ni hört adjektivet jantisk förr? Inte jag. Men rätt smart – man fattar ju precis vad det handlar om, ett Skandinavien präglat av Jantelagen. Fast i SAOL fanns inte jantisk med… Och när jag googlade på det fick jag två träffar, en från Norge och en från Danmark… Så det verkar ju inte vara så utbrett. Lite synd, för visst är det ett praktiskt ord!

*Jag tror att jag får anledning att återkomma till Linell igen… Hans tankegångar har verkligen format min syn på språk och kommunikation. När jag skrev gradun var han en av de viktigaste teoretikerna som jag byggde min analys på, och nu när jag håller på med min c-uppsats är han också en viktig figur… Så jag har fått anledning att återvända till de många artiklar jag har av honom i min gradupärm – kul!! Och jag har ungefär tusen bloggidéer… Frågan är bara hur jag ska kunna skriva någorlunda kortfattat om det…

Kommentera

